Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Los Angeles’ ghettoløver får jazzen til at genopstå

Unge musikere fra Compton og South Central i Los Angeles tager jazzen ind i det 21. århundrede og breder den ud til et større publikum. Kamasi Washington finder en ny vej ind i genren, Terrace Martin laver et fint dokument over deres fælles hjemstavns musikmiljø.
Kultur
5. januar 2018
Kamasi Washington 

Kamasi Washington 

Playground Music

Det var en begivenhed i jazzmusikkens historie, da den amerikanske rapper Kendrick Lamar udgav To Pimp a Butterfly i 2015. For med denne, i øvrigt formidable, hiphopudgivelse mindede han en ny generation af lyttere om, hvor central jazzen har været, blandt andet for hiphoppen.

Det være efterskælvene fra denne udgivelse, vi er vidner til nu, hvor netop den gruppe af jazz-orienterede kunstnere fra Los Angeles omkring Compton og South Central, som Kendrick Lamar arbejdede med, er godt i gang med at sprænge den boble, som de mere traditionelt inspirerede former for jazz synes at have været fanget i igennem flere år.

En del af disse Los Angeles-navne, ikke mindst Terrace Martin, som vi vender tilbage til, brillerer som producere ved at bruge jazzen som et krydderi i andre genrer. Men det er tenorsaxofonisten Kamasi Washington – der lavede strygerarrangementer til To Pimp a Butterfly – som er mest interessant i de såkaldte traditionelle jazzsammenhænge. For på sine soloudgivelser formår han at arbejde visionært med jazzen, samtidig med at han arbejder meget tæt på forlæggene. Han leder således ikke efter en fiks udvej for jazzen, nej, tværtimod finder han en ny vej ind i den mere klassiske jazz.

Ordløs historiefortælling

Der er plads til det improviserede på hans nye ep, Harmony of Difference. Men Kamasi Washingtons største genistreg på denne udgivelse er, at han lægger vægten på kompositionerne og sørger for, at hver eneste tone, også i de improviserede stykker, understøtter pladens overordnede idé.

De første numre er bygget op omkring en helt traditionel bebop-instrumentering med kontrabas, trommer og fandens stramme blæsere, og musikerne spiller i høj grad, som Miles Davis, John Coltrane, Herbie Hancock og de andre cool cats gjorde det i de gode gamle dage.

Fornyelsen ligger derfor mest i detaljerne. I den lille vægtforskydning til fordel for det komponerede. Samt i den høje kvalitet og dybe dybde. Hans fremragende temaer er således ikke bare fængende, de fortæller historier, og Harmony of Difference har nærmest en narrativ opbygning, der cirkler opad. Som en musikalsk vindeltrappe til himlen. Eller ind til en kerne af noget ægte i mennesket og musikken, som titlerne »Desire«, »Humility«, »Knowledge«, »Perspective«, »Integrity« og »Truth« antyder.

Pladens fortælling, der begynder med en kontrabas, som står helt nøgen, kulminerer derfor også, når koret og strygerne – der ikke er klassiske bebop-elementer – falder ind på det 13 minutter lange afslutningsnummer »Truth«. Og hvis sandhed kan udtrykkes gennem musik, så er det præcis, hvad der sker her. Det er, ja, i sandhed en storartet vision for den håndspillede jazz, som Kamasi Washington udfolder med Harmony of Difference.

Kvarterets solsikkefrø

Kamasi Washingtons ungdomsven, bysbarn og medmusiker på Harmony of Difference, saxofonisten Terrace Martin, har til gengæld haft stor succes som producer. Han har arbejdet med navne som Kendrick Lamar og Snoop Dogg, men med sit nye orkester, The Pollyseeds, hvor Washington også deltager, har Terrace Martin indtaget rollen som orkesterleder for the hood, for musikere fra Crenshaw i South Central, Los Angeles.

Den første udgivelse fra Terrace Martin presents The Pollyseeds, Sounds of Crenshaw vol. 1, er således en kærlighedserklæring til hans hjemstavns musikmiljø – dét musikmiljø, som Kendrick Lamar havde øje for på To Pimp a Butterfly.

Det er ikke så stram en kunstnerisk tilgang, der styrer Sounds of Crenshaw, og albummet er mere et farverigt kludetæppe af kunstneriske udtryk, der er elegant vævet sammen, end det er et sammenhængende musikalsk udsagn. Men udgivelsen er en fin dokumentation af den Los Angeles-scene, som er godt i gang med at blæse nyt liv i jazzen.

Kamasi Washington: ’Harmony of Difference’ (Young Turks/Playground Music).

Terrace Martin Presents the Pollyseeds: ’Sounds of Crenshaw Vol. 1’ (Ropeadope).

Kamasi Washington spiller på Haven festival 2018 i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her