Læsetid: 4 min.

’Loveless’ er en hypnotisk film om en spirituel søvngængertilstand

Den russiske film ’Loveless’ er et gribende portræt af mennesket som løsrevet fra enhver social sammenhæng anden end dets egen lille ego-boble. Og samtidig en brutalt smuk undersøgelse af Ruslands afsjælede legeme
Hovedpersonerne i russiske Andrey Zvyagintsevs nye film, ’Loveless’, er et middelklassepar i gang med at blive skilt og komplet ligeglade med alt andet end sig selv, deres job, deres Instagram-likes og nye kærester.

Hovedpersonerne i russiske Andrey Zvyagintsevs nye film, ’Loveless’, er et middelklassepar i gang med at blive skilt og komplet ligeglade med alt andet end sig selv, deres job, deres Instagram-likes og nye kærester.

Film Bazar

5. januar 2018

Alyosha græder på to forskellige måder i Loveless.

Der er den undertrykte måde, hvor tåren forræderisk undslipper fra øjenkrogen og hurtigt tørres væk. Og så er der den voldelige krampegråd bag døren ind til køkkenet, komplet lydløs, fordi forældrene for enhver pris ikke må opdage ham. De er begge lige knusende at overvære.

Alyosha er en uelsket dreng på 12 år, reduceret til et gidsel i sine forældres skilsmisse. Begge to i gang med nye forhold, begge kæmpende for at tørre deres afkom af på den anden. Som at slippe af med den hundelort, man er kommet til at træde i.

Men så forsvinder Alyosha, hvilket forældrene selvfølgelig først opdager efter mere end et døgn. En større eftersøgning kan begynde.

Drabet på fællesskabet

Andrey Zvyagintsev tager et langt og dundrende skridt ind i vores fællessjæl med sin nye film, Loveless.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Aagaard
Eva Schwanenflügel og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu