Læsetid: 3 min.

Mere med mere på

Arkitekten Hedvig Skjerdingstad debuterer i ’Bindevæv’ med en overfladebehandlet og distanceret minimalisme, der tager form som filosofisk design
6. januar 2018

Der er minimalisme, og så er der minimalisme. Bindevæv er titlen på arkitekten Hedvig Skjerdingstads (f. 1989) debut som forfatter, og det er på mange måder et lille værk. Bindevæv er en tynd bog. Det er en kort bog. Der står tilmed meget lidt på siderne. Til gengæld vil den (ulykkeligvis) en helt masse.

Bindevæv er et konceptuelt og lyrisk anrettet prosaværk. Man ville nok kunne kalde det for en abstrakt minimalistisk tekst, der handler lidt om ’bindevæv’, ’celler’, ’fortidige nutider’, ’en proces’, ’et luftrør’ og ’et mellemrum’. Eller. Det er i hvert fald ord, der står i bogen. Bindevæv består grundlæggende af 32 prosastykker, der har fået hver deres titel efter hver deres substantiv, som angiveligt er sproglige eksempler på ’mellemrum’.

Det kunne være ord som ’tærskel’, ’brud’ eller ’længsel’. Alle titlerne er placeret i en parentes (som jo er et sprogligt mellemrum), bare lige for at understrege, hvor abstrakt det her er. Det lyder blandt andet sådan her:

»(tvivl) / Ordet ’egentlig’ kan undergrave en hel sætning. Der er egentlig en stabilitet, tænker jeg, og spørger mig selv om udgangspunktet så er ustabilt./ En dualistisk tilstand: jeg ved egentlig hvor jeg er på vej hen.« Eller et andet stykke: »(opsamling) Tomrummet står ikke stille, bemærker jeg: det bevæger sig. Indfanger løst materiale, der søger en form.« 

Hedvig Skerdingstad: Bindevæv

Sproglig leg

Det er slet ikke umuligt at sige pæne ting om prosastykkerne i Bindevæv, der angiveligt – og som pressemeddelelsen formidler – tager afsæt i »refleksioner over mellemrummets mange tilstande og former«. Sproget er ikke dårligt, der foregår en sproglig leg med især modsætninger, der findes tanker om ting (og især mellemting), men jeg må indrømme, at det er svært for mig at gøre det.

Mens jeg læste Bindevæv (bare ordet ’bindevæv’, som min hjerne hele tiden, det må være freudiansk, vil lave om til ’benmel’), flaksede mine tanker hele tiden væk. Min bevidsthed kunne simpelthen ikke få ordene, sætningerne til at sidde fast, det var, som var de glatte stykker sæbe, så svære at huske.

Måske er det fordi, det er så luftigt. Eksperter i hukommelsesteknikker angiver altid, at man skal huske ting ud fra konkrete billeder – gerne så mærkelige eller sjofle så mulige – eller genstande eller begivenheder, man husker tydeligt og har nemt ved at genkalde sig. Jeg tror, det er her, problemet ligger. Hvordan forestiller man sig eksempelvis »et tomrum, der ikke står stille«? Jeg er bogstaveligt talt helt blank.

Et sygt luftrør

Bindevæv forsøger ganske vist i enkelte stykker at banke nogle konkrete elementer frem, så som i stykket (ophold), der beskriver, hvordan en spansk kvinde i 2008 fik udskiftet sit syge luftrør med et nyt. Her vågner jeg lidt op, og teksten løfter sig da også lidt. Et sygt luftrør! Her er noget at fejre!

Men desværre er Bindevæv hurtigt tilbage i sit grundlæggende meget tomme, distancerede og svævende udgangspunkt. Jeg føler vitterligt, at Bindevæv svæver i det tomme mellemrum og her forsøger at etablere en abstrakt samtale.

Selv i absurde filosofiske klassikere som Mens vi venter på Godot er der en konkret ramme, hvor de to vagabonder, her på landevejen, venter på ham, der aldrig kommer. I Bindevæv har jeg ingen fornemmelse af hverken jeg’et, der taler, hvem det taler til, hvor vi er – eller helt ærligt – hvad bogen er ude på.

Det er lidt som en gennemsigtig føntørrer, der dumper ned fra himlen og puster varm luft ind i et koldt, tomt rum. Det er mere med mere på. Eller rettere sagt: Det er, når lidt bliver for lidt ved simpelthen at være for meget.

Nanna Goul vil fremover skrive om litteratur i Information

Hedvig Skerdingstad: ’Bindevæv’. Forlaget Korridor. 52 sider. 130 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu