Per Flys ’Dobbeltspil’ er en velfungerende, veliscenesat og underholdende thriller

Per Fly har med den engelsksprogede ’Dobbeltspil’ drejet en seværdig og spændende politisk thriller, der dog mangler hans personlige, kunstneriske aftryk
Michael (Theo James) og hans chef, Pasha (Ben Kingsley), mødes med stammeledere i det kriseramte, Saddam Hussein-ledede Irak i Per Flys nye thriller, ’Dobbeltspil’.

SF Studios

19. januar 2018

Den unge dansk-amerikanske idealist Michael (Theo James) vil gerne redde verden, og det får han mulighed for, da han i slutningen af 1990’erne bliver ansat som assistent for lederen af FN’s betydningsfulde humanitære Oil-for-Food-program i New York. Det tror han i hvert fald. Sandheden om programmet og Michael chef, den charmerende, egensindige Pasha (Ben Kingsley), er nemlig slet ikke så ligetil.

På sin første tur til det kriseramte, Saddam Hussein-ledede Irak, hvor olie skal blive til mad og medicin, går det op for Michael, at der bliver svindlet med de mange milliarder, som programmet disponerer over, og at stort set alle, han kommer i kontakt med – fra embedsmænd og politikere til andre hjælpearbejdere – i større eller mindre grad lader sig smøre. Pasha er en pragmatiker, der tror på, at programmet gør nytte, men som også godt ved, at det koster bestikkelse her og der.

Spørgsmålet er dog for Michael, om han kan finde ud af at se den anden vej, eller om hans moral byder ham, med fare for liv og lemmer, at afsløre et gennemkorrupt system, hvor han ikke ved, hvem han kan stole på – og hvor de fleste vil gå langt for at beskytte egne interesser. Er Pasha f.eks. farlig? Har den smukke, kurdiske tolk, Nashim (Belçim Bilgin), som Michael forelsker sig i, monstro sin egen dagorden? Og hvad med Dupre (Jacqueline Bisset), der leder FN-programmet i Irak – er hun en opportunist, der kun er ude på at spænde ben for Pashas gode intentioner, eller har hun et reelt ønske om at rydde op i organisationen?

Moralsk morads

Nej, det går ikke stille for sig i Per Flys nye film, den engelsksprogede og delvist danskproducerede Dobbeltspil, der fortæller Michaels historie baseret på virkelige begivenheder – en kæmpeskandale i FN – og en bog af manden, der oplevede det hele, danskfødte Michael Soussan. Og det er en god film. Fly og hans manuskriptforfatter, Daniel Pyne, holder dygtigt de mange bolde i luften, mens de sørger for, at man hele tiden forstår, hvad der sker – selv om det indimellem er ganske komplekst.

Theo James’ Michael er et sympatisk bekendtskab, og man tror på ham som et ungt menneske med idealerne i orden. Men han er måske lige vel pæn og poleret til en film, der prøver at dykke så langt ned i et moralsk og menneskeligt morads som Dobbeltspil.

Så er der mere at komme efter hos Ben Kingsleys glatte, kamæleon-agtige Pasha, der hele tiden har en god forklaring på alting, og som virkelig er svær at blive klog på. Og hos Belçim Bilgins Nashim, der bærer på en stor smerte og er lige så uudgrundelig som Pasha.

Ikke personligt projekt

Filmens – og bogens – engelske titel er Backstabbing for Beginners, hvilket er en langt sjovere og mere potent titel end det anonyme Dobbeltspil. Og det er lidt symptomatisk for filmen som helhed. For nok skriver Fly sig med Dobbeltspil ind i en stolt tradition for politiske thrillers – fra Alle præsidentens mænd og Tre døgn for Condor til Syriana og Michael Clayton – men der er ikke overraskelser eller kanter nok at slå sig på.

Der er bestemt spændende og nervepirrende øjeblikke i filmen – som da Nashim bliver kidnappet i New York, eller da hun og Michael passes op af Saddams sikkerhedsstyrker midt ude i ørkenen – og den hverken keder eller føles for lang på noget tidspunkt. Man forstår også, at der er noget på spil for hovedpersonerne, men Dobbeltspil gør ikke ondt på samme måde, som f.eks. Flys egen Danmarkstrilogi. Måske fordi den trods alt ikke er lige så unikt og personligt et projekt som Bænken, Arven og Drabet.

Dobbeltspil er med andre ord en velfungerende, veliscenesat og underholdende thriller – der tilmed får en ekstra dramatisk og aktuel dimension, fordi med udgangspunkt i virkeligheden handler om whistleblowere af den slags, der er hårdt brug for. Men den mangler altså Per Flys kunstneriske temperament og særpræg.

’Dobbeltspil’. Instruktion: Per Fly. Manuskript: Per Fly og Daniel Pyne. Dansk-canadisk-amerikansk (Biografer landet over)

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.