Læsetid: 2 min.

Saga Norén har vitterligt en del at ’jobba’ med

Tredje afsnit af ’Broen’ introducerer nye forbindelser og lyssky projekter på kryds og tværs af persongalleriet i et tempo, der nærmer sig det hektiske. På privatlivsfronten er der udsigt til, at adskillige karakterer skal blive lidt mindre alene i verden
På privatlivsfronten er der udsigt til, at adskillige karakterer i ’Broen’ skal blive lidt mindre alene i verden. Afsnittet introducerer nye hemmelige forbindelser mellem karaktererne i et tempo, der nærmer sig det hektiske.

På privatlivsfronten er der udsigt til, at adskillige karakterer i ’Broen’ skal blive lidt mindre alene i verden. Afsnittet introducerer nye hemmelige forbindelser mellem karaktererne i et tempo, der nærmer sig det hektiske.

DR Presse

15. januar 2018

Det er en sympatisk måde, Broen IIII parodierer sig selv på i begyndelsen af afsnit 3. Saga Norén (Sofia Helin) har opsøgt en psykolog efter et angstanfald, som hun selv tolker som PTSD-symptom. Hun er trods alt bare et menneske – omend et usædvanligt hårdført og handlekraftigt et af slagsen – og hun kan ikke holde til alt. Psykologen spørger, hvad der kan være baggrunden for de flossede nerver. Saga Norén kvitterer så med en lang nøgtern opremsning af ulykker, hun har været ude for i sin traumatiske barndom og tidligere i serien.

En sætning pr. historie, den ene mere drabelig end den anden, fra forældrenes Münchhausen by proxy-syndrom, der fik dem til at skade børnene, til søsterens selvmord og mordet på hendes chef og bedste ven. Det bliver ved med at blive værre: Morens selvmord var iscenesat som et mord, hvor alle spor pegede i retning af Saga, som derfor sad inde i et år og lige er blevet løsladt, men blev stukket ned med et oversavet bordtennisbat på vej ud af fængslet. Kameraet fanger med jævne mellemrum psykologen, der kæmper for at holde underkæben oppe, indtil Saga stopper talestrømmen, og psykologen siger, at de »har en del at jobba med«.  

Det samme har det dansk-svenske manuskriptforfatterhold bag Broen. På privatlivsfronten er der udsigt til, at adskillige karakterer skal blive lidt mindre alene i verden. Afsnittet introducerer nye hemmelige forbindelser mellem karaktererne i et tempo, der nærmer sig det hektiske. Sidste afsnits statist er denne uges bagmand. Man har fornemmelsen af at se på en kabale, lige før den går op, og alt falder på plads. Det gør alt selvfølgelig først om mange afsnit, men det er vel begrænset, hvor mange lyssky samarbejder man kan afsløre i en serie, før kombinationsmulighederne er brugt op. 

Forbindelser på kryds og tværs

Den venstreradikale gruppe Red October, der var under mistanke for at stå bag mordet på direktøren for Udlændingestyrelsen i Danmark, viser sig at være det pure opspind fundet på af den svenske journalist Richard, der tilsyneladende bare gerne ville have nogle interessante kilder.

Hans enæggede tvillingebror, hospitalsklovnen Patrik, blev i sidste uges afsnit slået ihjel af ukendte gerningsmænd, som måske alligevel ikke er så ukendte igen, fordi direktøren for Udlændingestyrelsens mand (Thomas W. Gabrielsson) har en suspekt måde at opføre sig på plus en pengekasse i skrivebordsskuffen med billeder af Patrik og/eller Richard. Patriks klovnedragt får ikke lov at blive liggende uberørt hen (uh!).

På Patriks arbejdsplads er datteren til en forretningsmand indlagt. Denne forretningsmand har en høne at plukke med taxachaufføren (Lars Ranthe), der kører med smuglervarer for ham, og som kørte Udlændingestyrelsens direktør hen til den udviste iraner Taariqs (Alexander Behrang Keshtkar) tilholdssted, den aften hun blev myrdet.

Taxachaufføren er indtil videre den eneste forbindelse til min favoritdel af plottet, der foregår i en svensk sekt, hvor gemenskapet är alt. Her gemmer hans ekskæreste og søn sig på invitation fra suspekt omsorgsfulde Frank (Anders Mosslin), og lur mig, om ikke det er ham, der skaber problemer, som han så kan påtage sig at løse.   

’Broen IIII’, afsnit 3. Serien sendes på DR søndage kl. 20.00.

Serie

Information anmelder ’Broen IIII’

Fjerde og sidste sæson af DR’s dansk-svenske krimiserie ’Broen’ er i gang. En ny ambitiøs seriemorder er på banen og spiller på de ideologiske spændinger, der findes i dagens Skandinavien.

Vi anmelder alle episoder. Følg med her.

’Broen’ sendes på DR 1 søndage kl. 20.

Seneste artikler

  • Vores anmeldere uddeler priser ved Broens slutning: Her overgik serien sit eget bizarre selvsving

    19. februar 2018
    DR’s tværskandinaviske nordic noir-søndagskrimi ’Broen’ er ved sin fjerde vanvittige sæsons ende nu omsider slut. Vores anmeldere har skiftevis hadet den for ufortrødent at dyrke en træls tradition for spektakulær vold som eneste motor for fortællingen og hevet sig i håret over et plot, hvis sammenhængskraft i overdreven grad var baseret på tilfældige sammentræf. Nu skal der uddeles priser for de gange, ’Broen’ overgik sig selv i spøjs og trættende typiskhed
  • Man kan næsten forestille sig en lykkelig slutning på ’Broen’

    13. februar 2018
    Når det dystre og makabre får lov at finde sted uden smålig skelen til sandsynlighed og plausibel sammenhæng, så skal det lyse og forsonlige også have lov. Ugens ’Broen’-anmelder ønsker sig en lykkelig slutning
  • Har man hængt på ’Broen IV‘ så længe, så er der ingen vej tilbage nu

    5. februar 2018
    De overspiller deres uskyld, og de overspiller deres skyld, og Saga overspiller ad absurdum rollen som en robot, der har fået følelser. Og det hele kan umuligt gå op. Og man kan jo bare slukke. Men har man hængt på ’Broen IV‘ så længe, så er der ubehageligt nok ingen vej tilbage nu
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Grethe Preisler
Eva Schwanenflügel og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Topfin anmeldelse,

Er selv begyndt at se hvert afsnit af "Broen IIII" to gange efter hinanden med et døgns forskydning for at være sikker på at få det hele med og ikke ryge af i et af svingene på vej mod den endelige opklaring af, hvad det er forfatterteamet har gang i med historien om Saga Noren og Henrik Sabroes dystre romance.

Ole Rasmussen

I sidste uge så jeg afsnit 1 + 2 samlet for at få en helhed ud af historien. I aftes så jeg 30 min af afsnit 2 igen + afsnit 3. Jeg troede jeg kunne følge med, men jeg kan ikke finde hverken hoved eller hale på den fortælling. Saga bliver ramt af alverdens ulykker, både før og nu, og det gælder for stort set alle de medvirkende, så historien i Broen IV bliver en fjern og ligegyldig fortælling.

Broen´s modsætning i hensyntagen til sine seere er onsdagens serie om to bortførte piger.
Super spændende med klart opbygget handling.
Broen forfattere har tilsyneladende den hensigt at lade uoverskueligheden være lig med spænding - til stor irritation - for mig.

Grethe Preisler

Ja alt i public service-kanalen DR var jo som bekendt meget bedre i 'de gode gamle dage', Leo Nygaard

Også den britiske krimi-serie "The Missing" fra 2014 om to bortførte piger, for ikke at nævne den amerikanske "Twin Peaks" fra 1990, som lader til at være lige så uopslideligt aktuel som DR's "Huset på Christianshavn" fra 1970 ..... ;-)