Læsetid: 1 min.

Et album opkaldt efter en klarinet opkaldt efter en flod

Den svenske komponist Erik Levander har opkaldt sit seneste ambient-album efter en bestemt type klarinet, som igen er opkaldt efter en flod i Frankrig. I forsøget på at fange lyden af Normandiets rå idyl indgår han et kompromis mellem det harmoniske og det støjende
Den svenske komponist Erik Levander har opkaldt sit seneste ambient-album efter en bestemt type klarinet, som igen er opkaldt efter en flod i Frankrig. I forsøget på at fange lyden af Normandiets rå idyl indgår han et kompromis mellem det harmoniske og det støjende

Privatfoto

23. februar 2018

Svenske Erik Levanders musik rummer alle de fornemmelser, der kan være i et langt muskelstræk. Den lækre, sitrende bevægelse i skuldrene, når man vågner efter søvnen – en opgivende udretning af ryggen i skrivebordsstolen – eller nakken, der løsner sine spændinger, når den kommer ud i den friske luft. Levanders fjerde album Couesnon er en friluftstime i gymnastik, hvor den pulserende popmusik er erstattet af monotont brusende flodvand.

Couesnon er også avnet på en flod i det nordvestlige Frankrig, som munder ud i bugten ved den berømte klosterø Mont St. Michel. Dens mudrede skrænter skulle efter sigende være som kviksand og forårsage en massiv ophobning af sedimenter i området. Måske har Erik Levander været tiltrukket af netop disse tunge, naturlige aflejringer i sine kompositioner.

Albummet beskrives af svenskeren selv som en sendrægtig, klarinetbaseret ambientaffære. Opkaldt efter samme flod er nemlig også den særlige klarinet, der bærer albummets mere melodiske stykker.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu