Den gode og den dårlige virkelighedsflugt

Tobias Bukkehaves børneroman ’Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia’ er spændende og scenisk som en film fra 1980’erne, men også meget voksent forskrækket over for den digitale verden, børn bevæger sig i
24. februar 2018

Det er et ambitiøst værk Tobias Bukkehave har skrevet om drengen Elmer og hans rejse ind i et computerspil. Imponerende i sin detaljegrad som fortælleren doserer med roligt overblik, så de mere end 300 sider aldrig virker uoverkommelige. Humoren og drengen Elmers lette tråd på jord er ikke bare enormt behagelig og uforceret, men udviser også en respektfuld og næsten umærkelig målgruppebevidsthed.

Alligevel er der en underlig dobbelthed i Elmer Baltazar – rejsen til Arkadia. På den ene side tager den med sin research og insiderlingo børns verden af iPads, YouTube-videoer, gaming og onlineliv generelt alvorligt, på den anden side bliver det fremstillet som en flugt fra virkeligheden, der kan have virkelige konsekvenser.

Elmer Baltazar er en nærmest arkaisk, grænsende til det utroværdige, drengetype. Han ved ikke, hvad snabel-a er, og han har ingen computer eller smartphone. Han er en frisk dreng, der ikke tænker på meget andet end fodbold. Det skulle da lige være klassekammeraten Emmys velduftende hår. Emmy er hans diametrale modsætning.

Tobias Bukkehave: Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia

Hun er gamer, konstant online og meget lidt interesseret i menneskene omkring hende, fordi de aldrig rigtig har været interesseret i hende. Elmers familie er sund og velfungerende lavere middelklasse, Emmys er velmenende men fraværende overklasse. Tobias Bukkehave ved det hele som fortæller, og vi følger skiftevis Emmy og Elmers vinkel i historien.

Via en magisk iPad, der fungerer som portal mellem den virkelige verden og Emmys yndlingsspil Eye Master, bliver de kastet ud i rejsen til Arkadia. Emmys gamerevner er blevet spottet af Arkadias hersker Rania, og hun får hentet hende til den virtuelle verden, hvor hun skal være hendes vigtigste kriger. Emmy er glad for at blive set og ser derfor ikke selv, hvem hun kæmper for. Men det gør Elmer, der rejser til Arkadia for at finde Emmy og hente hende ud i den virkelige verden igen.

Koder

Bogens univers er rigt på referencer til såvel klassiske som moderne fantasy og sci-fi-værker og det lykkes at kombinere kodning, mytologi og fantasy. Her møder Emmy for eksempel dæmonen Shakhisis: »Hun koncentrerede sig om intet. Smerterne i benet, edderkoppedæmonen foran hende. Alt gled bort. Og så så hun den. Grundkoden. Tal og kryptiske tegn snoede sig ud og ind af alle ting i hulen. Hun så den helt tydeligt, de uendelige kombinationer.«

Tobias Bukkehave beskriver scener, så de bliver helt filmiske. På et tidspunkt lader Emmy sine sko falde til gulvet og »hørte det bløde dunk, da de ramte gulvet. Men hov, der var også en anden lyd. En lav, fin og glasagtig lyd. Hun kiggede ud over sengekanten og missede med øjnene. Der lå noget og glimtede mellem skoene. Emmy samlede det op og stod nu med en lilla flig af et glasskår mellem to fingre.« Det kunne være fra regibemærkningerne til en eventyrfilm fra 80’erne. Han dvæler ved scenen på en måde, der gør, at man som læser fornemmer vigtigheden gennem den tilsyneladende trivielle episode.

Voksent skrækscenarie

Emmy og Elmers rejse er grundlæggende spændende, og det er bogens styrke: en virkelig medrivende fortælling for børn. Svagheden er meget voksen: I Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia er overdreven gaming noget, der kan fjerne dig fra mennesker og dermed din menneskelighed, det kan endda sende dig i koma – og ikke kun følelsesmæssigt. Elmers flugt ind i fodbolden ligner Emmys flugt ind i Eye Master, men der hersker ingen tvivl om, hvad der bliver opfattet som det sundeste tidsfordriv.

Bogen fik mig til at tænke på et andet værk, hvor et barn flygter ind i fortællingernes verden fra en fraværende far og endimensionerede klassekammerater: Den uendelige historie af Michael Ende. Men deri er budskabet, at fantasien dør (og dermed meningen med livet), hvis ikke mennesker lader sig opsluge af fortællinger og historier. Drengen i Michael Endes historie kan påvirke virkeligheden positivt ved at forsvinde ind i bogen. Det er interessant, hvor stor forskel en platform gør.

Der kommer uden tvivl flere bøger om Elmer Baltazar, der også er en meget lovable karakter, der virker så gennemsympatisk og glad, at man får lyst til at smage det, han kalder en ostedog: et flute med en ostehaps proppet ned i. Bare fordi han spiser det. Men uden Emmy som sit lidt mere komplekse sidekick, klarer han det ikke. Så lad os håbe, at hun ikke lægger gamingen helt på hylden efter denne rejse ind i en voksens skrækscenarie.

Tobias Bukkehave: ’Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia’, Carlsen, 348 sider, 150 kroner.

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel