Læsetid: 2 min.

Har man hængt på ’Broen IV‘ så længe, så er der ingen vej tilbage nu

De overspiller deres uskyld, og de overspiller deres skyld, og Saga overspiller ad absurdum rollen som en robot, der har fået følelser. Og det hele kan umuligt gå op. Og man kan jo bare slukke. Men har man hængt på ’Broen IV‘ så længe, så er der ubehageligt nok ingen vej tilbage nu
Broen IV har en komplet socialt afstumpet efterforsker, Saga, til at udflette alle kroppe og stemmer og skabe mening i det meningsløse.

Broen IV har en komplet socialt afstumpet efterforsker, Saga, til at udflette alle kroppe og stemmer og skabe mening i det meningsløse.

DR Presse

5. februar 2018

At se Broen’s sidste sæson er som at have 30 mennesker til at råbe vrøvl ind i dit hoved på samme tid, alt imens de vælter rundt og skyder hinanden, forgifter hinanden, slår hinanden ned, lyver altid og hele tiden, sætter strøm til hinanden, bliver gravide med de forkerte, låner hinandens biler, gasser hinandens heste.

Broen IV er en hypervoldelig omgang kluddermor – og med en nu komplet socialt afstumpet efterforsker, Saga, til at udflette alle kroppe og stemmer og skabe mening i det meningsløse.

Virvarret af plottråde, af suspekte karakterers skumle blikke og mystiske telefonopkald, af forbløffende forbindelser mellem alle karakterer og den nådesløst belastende introduktion af endnu flere for hvert nyt afsnit skaber længsel efter at finde mening i noget, der for længst har tabt al mening. Det sidste løfte om en sådan, får vi nu at vide, hedder Tommy.

For det er ikke sæsonens spektakulært henrettede ofre, som den ukendte supermorderskurk har villet gøre ondt. Det er ofrenes nærmeste, indser Saga Norén. I afsnittets lange flashbacks forbindes alle ofrenes nærmeste pårørende fire år tidligere til denne Tommy. Han er/var en lidt forhutlet, godmodig kriminel, der forsøgte at snige sig ud af en slags bandekrig ved at være stikker for politiet. Men alle omkring ham svigtede ham dengang – skurkene, politiet i alle led, politipsykologen, journalisten. Og det er alle dem, der nu har mistet – eller frygter at miste.

Og så er der Henriks stadig forsvundne børn, den fredshigende landsby med den voldelige teenager og den mystiske faderfigur. Og der er Henriks unge ven fra Anonyme Narkomaner, der viser sig at være Tommys søn. Og de råber os i hovedet med deres underlige adfærd, og de overspiller deres uskyld, og de overspiller deres skyld, og Saga overspiller ad absurdum rollen som en robot, der har fået følelser. Og det hele kan umuligt gå op. Og man kan jo bare slukke.

Men har man hængt på så længe, så er der ubehageligt nok ingen vej tilbage. Nu er forløsningstrangen for voldsom. Så tæt på målet, så langt fra tilfredsstillet. Selv om man ikke regner med at blive det, så vil man nu gerne vide, at man ikke bliver det. Og nyde stilheden. 

’Broen IV’ afsnit 6 af 8. Sendes på DR 1 søndag kl. 20.

Serie

Information anmelder ’Broen IIII’

Fjerde og sidste sæson af DR’s dansk-svenske krimiserie ’Broen’ er i gang. En ny ambitiøs seriemorder er på banen og spiller på de ideologiske spændinger, der findes i dagens Skandinavien.

Vi anmelder alle episoder. Følg med her.

’Broen’ sendes på DR 1 søndage kl. 20.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Frede Jørgensen
  • ulrik mortensen
Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen og ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Fra første afsnit var focus på selve forbrydelsen og langsomt har den bevæget hen imod Saga´s dysfunktionelle univers af selvimodsigende oplevelser af de følelser hun ikke har. Hvis man tager Saga´s briller på med et autistisk filter vil fortællingen om handlingsforløbet give mening. Hun er ganske simpelt fejlplaceret som leder i et miljø der er fuld af irrationelle følelser og handlinger hun ikke KAN forstå som autist. Det må være et mareridt for et menneske som Saga at være sammen med en hallucinerende mand der aldrig vil kunne forstå hendes handicap. Hun prøver forgæves at nærme sig klovnen men bliver afvist på det groveste. Jeg tænker på en anden autist der var helt rigtigt placeret - Lisbeth Salander - der ville være en kapacitet på et område som økonomisk kriminalitet så måske skulle Saga skifte job inden hun går fuldstændigt i opløsning. Det ender galt.

Martin Sørensen, Knud Chr. Pedersen, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

Det må kunne blive et nyt begreb i manuskriptforfatteruniverset at "lave en Tommy". Noget man kan trække op af hatten, når man har godt og vel over halvvejs i historien har etableret 27 plotlinjer og ikke aner hvordan man skal få dem til at mødes. Var der ikke også en Douglas, der meget kortvarigt dukkede op i historien? Ham må vi have til gode til næste afsnit.

Mogens Holme, Torben K L Jensen, Knud Chr. Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Knud Chr. Pedersen

Der er gået lidt genbrug i mordplanerne. I den første broen tager en forsmået skvatmand den mest raffinerede hævn over alle, der har generet ham. Her er det tilsyneladende lidt det samme. Hævn over alle der har generet Tommy? Og hvem er så hævneren - m/k? Masser af sidespor, decoys. Typisk for script forfatter Hans Rosenfeldt. Historien om Saga Noren er desværre blevet fjollet. Hun er nærmest et comic sidekick. Seks afsnit med rundt om og ingenting. Strammere redigering og det kunne være tre afsnit i stedet.

Bjarne Bisgaard Jensen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar