Justin Timberlake sælger os skovskjorte-couture

Det er en umage, men ikke uinteressant plade, som den 37-årige popstjerne Justin Timberlake har lavet. I et vadested mellem ungdommens popbrunst og modenhedens countryro. I et kryds mellem globalmoderne pop og sydstaternes folklore
Justin Timberlakes nyfundne hans naturromantik virker forceret. På ’Man of the Woods’ lyder han som en popstjerne, der synger om at vende SoMe-hysteriet og popnarcissismen ryggen, men slet ikke tør gå planken ud.

Sony Music

9. februar 2018

Justin Timberlake er vist faret lidt vild. Se bare hans show under Super Bowl-finalens halvleg søndag aften, hvor han tossede rundt mellem fans, sang (eller lød) et stykke under niveau og jabbede igennem et karismaløst potpourri fra hans ellers flotte bagkatalog. For så at ende på tilskuerpladserne leflende for en knægt, der høfligt knipsede en selfie med ham – som gjorde han Timberlake en tjeneste.

Den populisme står i kontrast til den 37-årige, gifte amerikaners femte album Man of the Woods, hvor han forsøger at genopfinde – måske genfinde? – sig selv som en skovsøn/cowboy/landmand. På coveret er der et halvt foto af ham i jakkesæt. Det er revet over og afslører et andet foto af ham i denim og skovmandsskjorte underneden. Altså tilbage til rødderne.

Stereotypt liderlig, banalt faderlig

Timberlake kommer fra Shelby Forest, et lille lokalsamfund uden for Memphis, Tennessee, så han ved, hvad han snakker om. Også musikalsk, hvor han nu og her vender tilbage til Sydstaternes traditioner – både hvide og sorte, folkemusik, country, gospel, soul, funk – sammen med producerstjernerne og mesterskrædderne Timbaland & Danja og Pharrell Williams & Chad Hugo.

Men hans naturromantik virker forceret. Uanset hvor meget han synger om at isolere sig på en ø, at søge forankring i sig selv, om brisen over dammen eller at kunne leve af mulden, så lyder Man of the Woods som en popstjerne, der synger om at vende SoMe-hysteriet og popnarcissismen ryggen, men slet ikke tør gå planken ud.

Der er for eksempel en vis zen i den her linje: »Wind is always there, what they’re saying it’s just air«, men den musikalske behagesyge modsiger dét udsagn et væld af steder på pladen. Hertil kommer, at de musikalske krydsninger mellem sydstatsfolklore og popmodernisme (fra omkring årtusindskiftet, hvor ovennævnte producerduoer excellerede) ofte bare er overfladiske (eller helt fraværende). Lidt håndklap er sgu ikke nok.

Og så er der helkiksere og vildskud som den liret elguitargejle »Filthy« og den lamt nuttede »Young Man«, givetvis til sønnen. Her tilter balancen uklædeligt i hver sin retning, først til den stereotypt liderlige og så til den banalt faderlige side.

Skovskjorte-couture og backwoods-pop

Men der er også bangers i det velfriserede vildnis. Hvor balancen rammes rent, og Timberlake & Co. formår at bevare stjernens drengeerotiske kækhed eller sensuelle designergospel, som har givet os hits som »Cry Me A River«, »Rock Your Body«, »Like I Love You«, »My Love« og »What Goes Around ... Comes Around« – og mixe det med duften af de åbne vidder eller trækronernes dække.

Det sker fremragende på »Livin’ Off the Land« med countrykor, twangguitar og elektronisk basprogrammering. Eller »Midnight Summer Jam«, der har karakter af en country/chic-disco-bastard dekoreret med svirpende guitar, snurrigt forførende violiner og håndklap. Mens »Say Something« er en gjaldende, fyrig duet med countrystjernen Chris Stapleton. Lejrbål, tænd! Halbalgæster, syng med!

Man of the Woods er en umage, til tider kedelig og mat, men heller ikke uinteressant eller decideret mislykket plade. I et vadested mellem ungdommens brunst, rastløshed og modenhedens forsoning, ro. Et kryds mellem globalmoderne pop og sydstatsfolklore. Resultat: skovskjorte-couture og backwoods-pop. Helt ude i skoven, men inde fra et dyrt musikstudie.

P.S. Justin Timberlake har så også givet denne anmelder lyst til at læse H.D. Thoreaus Walden – or, Life in the Woods.

Justin Timberlake: ’Man of the Woods’ (RCA Records/Sony Music)