»Kender du de dage, hvor du finder et kondom på gaden, og ville ønske, at det var dig, der havde haft det oppe i dig?«

Anderledes og meget intim forestilling på Aarhus Teater sætter fokus på generation millenium. Aarhus Teaters vilje til at eksperimentere og gå nye veje betaler sig
Mellem publikum i sofaerne på Studio Scenen på Aarhus Teater udpensler de tre skuespillere sorger, tanker og bekymringer. Det er intimt uden at blive grænseoverskridende.

Anna Marín Schram

23. februar 2018

Der bliver talt om alt fra kærlighed, one night stands og knuste hjerter til feministisk litteratur, facebook-relationer og iranske nichefilm i Morten Lundgaards meget nærværende iscenesættelse af Nanna Cecilie Bangs dramatik. En lille, kort forestilling med den knap så korte eller mundrette titel, My Heartache Brings All the Boys to the Yard, der meget passende refererer til sangerinden Kelis’ ultraekspressive sang med næsten samme titel.

På Studio, som er det mindste og bedst gemte scenerum helt nede i kælderen på Aarhus Teater, står 26 blandede sofaer spredt rundt i en cirkel med tre mindre klynger i midten. Rundt mellem sofaerne står store spots på stativer. De oplyser det hvide gulv og de hvide vægge. Der er ikke andet. Sofaer og spots udgør David Gehrts scenografi. Og publikum, naturligvis. For de sidder rundt om i sofaerne. Nogle med en drink i hånden. Her er plads til det hele og en meget afslappet stemning breder sig. De tre skuespillere Anna Nøhr Tolstrup, Christian Hetland og Asta Kamma August fordeler sig diskret mellem publikum.

Ingen store armbevægelser

De spiller tre helt almindelige mennesker, skuespillerne. Fulde af tanker, følelser og overvejelser. Der er usikkerhed, fandenivoldskhed og kedsomhed. Frygten for det trivielle og det middelmådige. Og masser af FOMO – fear of missing out – som kendetegner en hel generation.

Iført en hvid T-shirt, et par højtaljede jeans og hvide kondisko træder Asta Kamma August frem mellem de mange sofaer, hvor forventningsfulde publikummer betragter hende fra alle sider. Hun stiller et mikrofonstativ foran sig, rømmer sig og indleder sin tale med »kender du det, hvor du vågner op i en seng og er nøgen?« Som en anden stand up-komiker, der vil fange publikums opmærksomhed, venter hun tavst på en reaktion.

Morten Lundgaard har ladet ordene være i fokus i sin instruktion. Der er ingen store armbevægelser eller unødig brug af rekvisitter. Den nøgne fremstilling er effektfuld. Og når lyset dæmpes, mens Anna Nøhr Tolstrup sidder på armlænet af en sofa midt i lokalet og fortæller om et møde med en mand, bliver det decideret rørende. Hun taler længe. Nøgternt og tonløst om, hvordan det er at skulle leve op til andres forestillinger og forventninger. Med små morsomme detaljer, der forstærker fortællingen.

De tre skuespillere fortæller i brudstykker hver deres historie. Anna Nøhr Tolstrup fremstår sårbar. Nærmest ulykkelig. Nedbrudt. »Jeg er rødvin til 16 kr. Du drikker mig kun på Roskilde,« siger hun indledningsvist. Og hendes underspillede desperation går rent ind.

Christian Hetland italesætter frustrationer over livet. Frygten for aldrig at blive andet end middelmådig. Og ikke turde udleve sin seksualitet fuldt ud. Mens Asta Kamma Augusts fokus rammer hovedet på sømmet i tidens FOMO-kultur. Modstanden mod at slippe ungdommen og det sorgløse, uforpligtende liv frem for et statisk liv med en fast kæreste, graviditet og børn. I det hele taget er temaerne i My Heartache Brings All the Boys to the Yard meget kendetegnende for en hel generation af unge. Angst, præstationspres og stress.

Noget med ærligheden

Der er noget virkelig fint og meget menneskeligt over Nanna Cecilie Bangs ord. De drager, fascinerer og har noget over sig, som på samme tid minder om Naja Marie Aidts digte og alligevel er noget helt, helt andet. Det er noget med ærligheden. Fortællingen om det nære, som fremstår skarpt i Morten Lundgaards iscenesættelse. Intimt teater uden at det bliver for grænseoverskridende.

I denne sæson har Aarhus Teater for alvor vist, at de tør satse og gå i nye retninger, og at store teateroplevelser godt kan findes på de allermindste scener. På Studio har teatret denne sæson præsenteret det ene interessante, eksperimenterende stykke efter det andet: #Amlet, Momentet og nu My Heartache Brings all the Boys to the Yard.

Det er en umiskendelig ung vibe over Studio, selvom Aarhus Teater er et gammelt hus fuld af traditioner. De tør gå i nye retninger, afprøve nye formater og vende op og ned på de gængse forventninger til, hvad en teaterforestilling er.

’My Heartache Brings All the Boys to the Yard’. Tekst: Nanna Cecilie Bang. Instruktør: Morten Lundgaard. Scenografi: David Gehrt. Medvirkende: Christian Hetland, Anna Nøhr Tolstrup og Asta Kamma August. Spiller på Aarhus Teater til 14. marts.