Alt og alle har en pris

Christopher Plummer og Michelle Williams brillerer som henholdsvis oliebaronen Getty og hans tidligere svigerdatter, Gail, der duellerer på penge, viljestyrke og menneskelighed i Ridley Scotts nye og fascinerende, men ikke helt vellykkede film, ’All the Money in the World’
Christopher Plummer brillerer i rollen som den kyniske, nærige oliebaron J. Paul Getty i Ridley Scotts ’All the Money in the World’.

Giles Keyte

2. februar 2018

Det er en forbløffende bedrift. Blot en måned før filmens premiere i USA – på et tidspunkt, hvor den ellers var færdig – besluttede instruktøren Ridley Scott og producenterne bag All the Money in the World at tage en række scener om med en ny skuespiller i en af de væsentlige roller. Kevin Spacey, der ellers havde rollen som oliebaronen J. Paul Getty i filmen, blev ramt af sin egen dårlige opførsel og #MeToo. For ikke at lade den sag ødelægge filmens videre liv erstattede Scott ham med Christopher Plummer.

Det er i sig selv opsigtsvækkende, men endnu vildere er det, at Plummer, hvis mange scener i filmen blev optaget på blot otte dage, er så god i rollen, og at han på ingen måder stikker ud i forhold til resten af filmen. Man kan ikke se, at der er tale om et Frankensteins monster af en film, sammensat af forskellige dele, hvilket selvfølgelig hænger sammen med, at Scott er så dygtig og erfaren en filmmager, der ved præcis, hvad han foretager sig.

Stilistisk og visuelt er All the Money in the World lydefri, og Plummer er endda blevet Oscarnomineret for sin præstation i rollen som den gamle, kyniske og pengegriske mand, der sætter ting højere end mennesker – ting svigter ikke, som han siger. Det er fuldt fortjent. Plummer er en mester udi at portrættere arrogante, følelseskolde skiderikker, som i deres stille sind synes at more sig over andre mennesker og deres futile kampe.

Ja, faktisk er det svært at forestille sig Spacey gøre det lige så godt, blandt andet fordi han i det meste af filmen var sminket til at se væsentlig ældre ud end sine 58 år, og den form for gammelmandsmakeup fungerer sjældent særlig godt.

Manipulerer med mennesker

Christopher Plummer, derimod, er 88 år gammel og også på den måde perfekt som J. Paul Getty, der i 1976, hvor filmen foregår, er verdens rigeste privatperson. Og det er der en grund til, ud over indtægterne fra de lukrative oliekilder, han har investeret i i Saudi-Arabien. Han vasker sit eget tøj i håndvasken, selv når han bor på de største luksushoteller, og han installerer en telefonboks på sit gods i England, som hans gæster, inkl. familien, får lov til at betale for at bruge, hvis de skal ringe. Hans butler kan sågar veksle sedler til småmønt.

Plummer tegner sammen med Ridley Scott et dybt fascinerende, psykologisk rigt portræt af et menneske, hvis mission fra en ung alder var at overgå sin far i rigdom – det lykkes ham – og som mener, at alt og alle har en pris. Han manipulerer skamløst med andre mennesker, og han skiftevis behandler sin familie som, ja, familie og som blodsugere ligesom alle andre, der kun er ude efter hans penge, og som han skriver sarkastiske breve til.

Varme og menneskelighed er der ikke meget af hos Getty, der både lovligt og ulovligt indkøber uvurderlige kunstskatte og installerer dem på sit gods, hvor de holder ham med selskab, mens han holder sin søn, svigerdatter og børnebørn på afstand. Han er ikke ond, blot entydigt fokuseret på at tjene penge og holde fast på dem. Det er velsagtens, hvad han selv har fået med hjemmefra, og man kan kun spekulere på, om det dækker over en dybtliggende, ikkeerkendt ensomhed og higen efter kærlighed.

Elementær spænding

Det er dog ikke kun den aldrende patriark, som All the Money in the World handler om, og det er filmens største problem. Det begynder med en kidnapning. J. Paul Gettys 16-årige barnebarn, John Paul Getty III (Charlie Plummer, Christophers eget barnebarn), der bor i Rom med sin mor Gail (Michelle Williams) og sine søskende, bliver bortført af en bande, der kræver 17 mio. dollar i løsepenge.

Gail, der frasagde sig al andel af sin svigerfars rigdom, da hun blev skilt fra sin mand, Gettys ødelagte, narkoafhængige søn, har ingen penge, og hun må tigge den gamle om hjælp. Han vil dog ikke bare sådan hjælpe. I hvert fald ikke til at begynde med. Han anser kidnapningen for at være en transaktion som alt andet, og mens ugerne og månederne går, og både kidnapperne og Gail bliver mere desperate, stiller Getty sig igen og igen i vejen for en løsning.

Sådan en kidnapning er selvfølgelig en effektiv måde at sætte J. Paul Gettys umenneskelighed og nærighed i relief på, og det skaber samtidig elementær spænding: Får Gail fat i pengene, inden det er for sent? Unge Paul er desuden den eneste, som gamle Getty nogensinde har udvist interesse og sympati for, hvorfor hans uvillighed til at betale bliver endnu mere uforståelig.

Sagens kerne

Men All the Money in the World bruger alt for meget tid på at skildre den unge, kidnappede Paul og hans forhold til især en af bortførerne, Cinquanta (Romain Duris). Det flytter fokus fra Getty og det, der virkelig er interessant i filmen, og hvor den for alvor lever: Den gamle mands kamp mod Gail, der aldrig har følt sig som en Getty, og som bestemt heller ikke har lyst til at være det.

Måske er det i virkeligheden her, sagens kerne ligger. På et tidspunkt, da Paul stadig er dreng, forklarer hans bedstefar ham, at det er noget særligt at være en Getty, og at Getty-familien ikke er ligesom alle andre familier. Det har han ret i, og der er nok ikke nogen tvivl om, at J. Paul Getty mange år senere har et horn i siden på Gail, fordi hun ved at give afkald på penge til sig selv forhandler sig til forældremyndigheden over patriarkens børnebørn og dermed fjerner dem fra hans verden og indflydelse.

Michelle Williams er fantastisk i rollen som Gail. Hun er en stærk og værdig kvinde, der ikke finder sig i noget. Men hun er også en mor, der stadig mere desperat kæmper for at redde sin søn, ikke kun fra kidnapperne, men også fra sin magtfulde, tidligere svigerfar, som simpelthen ikke kan forstå, når nogen handler med hjertet og ikke hjernen eller tegnebogen. På et tidspunkt i forældremyndighedsforhandlingerne siger han til Gail, at han har en fornemmelse af, at han er ved at blive snydt. Alle er ude efter et eller andet, bare ikke hende.

Hende kan han ikke købe – ikke for alverdens penge – og det forvirrer og frustrerer ham.

’All the Money in the World’. Instruktion: Ridley Scott. Manuskript: David Scarpa og John Pearson. Amerikansk (Biografer landet over)

• Ejvind Larsen