Læsetid: 4 min.

Suget fra scenen

Jokum Rohdes blandede essays flimrer mellem forvrængede myter, de mytiske firsere, fordømte erindringer – og så suget fra scenekunsten
17. februar 2018

Dramatikeren og forfatteren Jokum Rohde længes efter det sug, der åbner nuet mod noget andet, noget dunklere – mod en slidt fortid, der kommer til syne som ruiner eller som dæmoner. Den flakker rundt som ekkoer i den fælles erindring, fortiden, og den er ikke bare det, der foregik for ti eller tyve eller hundrede år siden. Den er også en åbning mod en voldsommere eksistens, en mytisk eller heroisk eller selvødelæggende måde at være på.

Fortiden vender tilbage i forvrænget og intensiveret form, 1940’erne og 1950’erne genopleves som hypnotisører og sære mordgåder, 1970’ernes Berlin via myter om David Bowie og hans destruktive, geniale år dér. Der er noget labyrintisk over den fortid og dens myter, hos Jokum Rohde forvilder man sig i den, man gennemstrømmes af den og kommer ikke uforandret tilbage.

Sådan er det i hans romaner, og sådan er det i hans essays, som hidtil er udkommet her og der, og altid har været noget af det bedste, han har skrevet. Nu er de samlet i bogen Modkørende sammen med en række nye tekster. De skuffer ikke, også selv om man bliver irriteret undervejs.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu