Læsetid: 2 min.

Syv teatre går sammen om én danmarksfortælling, men uden at finde fokus

Syv teatre er gået sammen om en forestilling med syv små scener, der skal kendetegne hvert enkelt teaters hjemegn. Det lyder som en sjov idé – og resultatet er udmærket – men ’Danmark, mit fædreland’ bliver også et lidt pudsigt miks, hvor en fælles retning udebliver
Syv teatre er gået sammen om en forestilling med syv små scener, der skal kendetegne hvert enkelt teaters hjemegn. Det lyder som en sjov idé – og resultatet er udmærket – men ’Danmark, mit fædreland’ bliver også et lidt pudsigt miks, hvor en fælles retning udebliver

Per Morten Abrahamsen

27. februar 2018

Det hele er hvidt. Som et rent lærred. Gulvet, bagtæppet og otte glasmontrer udgør Katrine Gjerdings scenografi, der danner den fysiske ramme for Danmark, mit fædreland. Premieren finder sted på Vendsyssel Teater, men forestillingen er blevet til i et unikt samarbejde mellem syv danske teatre fra Hjørring i Nordjylland til Rønne på Bornholm.

Ideen kommer fra skuespiller Josephine Nørring, der selv medvirker i forestillingen. Hvert teaters bidrag har haft sin egen instruktør og dramatiker, hvilket giver syv meget forskellige historier og vinkler på den lokale kultur. Som en understregning af landsdelenes forskelligheder.

Konceptualiserende instruktør Mia Lipschitz har stået for samlingen af de syv bidrag gennem korte mellemsekvenser: En person med en bregne på hovedet, der helt dækker ansigtet, går ind på scenen, sætter sig ned og sprayer planten med en vandforstøver. Eller fem skuespillere i hvidt bomuldsundertøj med hver sin hvide plastikspand med vand.

De små mellemsekvenser kommer desværre i højere grad til at virke forstyrrende end samlende. Der er måske en tanke bag, men den er svær at få øje på. De syv interessante enaktere ville nok have stået stærkere frem uden de sammenbindende sekvenser.

Øboere og storbysound

På en lille pyramide opbygget af hvide kuber sidder Sune C. Abel. Han er iført mørkeblå, strikket tophue, orangerød regnjakke og gummistøvler. Rundt om hans mave er viklet trærødder, der strækker sig ned mod jorden.

»Jeg er ét med øen nu,« siger han og kalder Margit Watt-Boldsen for en »rodløs starut« – som alle andre tilflyttere.

Scenen, der er instrueret af Jens Svane Boutrup, er Bornholms Teaters bidrag. Og hvor nogle af forestillingens øvrige dele har tendens til at blive lidt for klichéfyldte, rammer den bornholmske forfatter, Dennis Gade Kofod, med sin tekst en meget fin balance mellem det eksplicitte og det usagte i øboernes ambivalente forhold til tilflyttere.

Emil Sebastian Bøll tager med sit lyddesign publikum med på en rejse rundt i Danmark. Der er fuglekvidder og rindende vand i de landlige omgivelser, pumpende rytmer til gadefesten, lyden fra moskeen, der kalder til bøn i storbyens multietniske samfund, og den konstante, tordnende brusen fra havet, som truer med at sluge kysten langs Vesterhavet.

De stemningsfulde lydeffekter og skuespillernes overbevisende skift mellem scenerne er effektive. Faktisk overflødiggør de den tavle, som hænger ned fra loftet og med lysende røde bogstaver forklarer hver ny scenes lokation. Fra begyndelsen på »Mors lokalmuseum« til sidste scene på »Sydhavsøens sukkermuseum«.

Det er så afgjort interessant igen at se resultatet af samarbejdet mellem flere teatre, som det også var tilfældet med forestillingen Surstrømning i 2017. Men selv om idégrundlaget er godt, og de medvirkende teatre og deres lokalområde spiller en aktiv og interessant rolle i fortællingen, så mangler der en samlende idé, der kunne have gjort forestillingen helstøbt.

’Danmark, mit fædreland’. Medvirkende: Sandra Louise Mahmoud Lindquist, Bente Eskesen, Robin Haslund Buck, Ulver Skuli Abildgaard, Sune C. Abel, Margit Watt-Boolsen og Josephine Nørring. Konceptualiserende instruktør: Mia Lipschitz. Scenograf: Katrine Gjerding. Lyd: Emil Sebastian Bøll. Lys: Anders Budolf Andersen. Spiller på Vendsyssel Teater til 7. marts. Herefter turne til Limfjordsteatret i Nykøbing Mors, BaggårdTeatret i Svendborg, Holbæk Teater, Teatergrad i København, Teatret Masken i Nykøbing Falster og Bornholms Teater.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu