’The Florida Project’ kommer humørfyldt og hjerteskærende ind på livet af underklassens USA

Sean Bakers fremragende opvækstfilm, ’The Florida Project’, fortæller om små og store skæbner på et billigt motorvejsmotel, der ligger i Orlando, blot et stenkast fra det anderledes glamourøse Disney World
Seksårige Moonee (tv., Brooklynn Prince) og hendes venner bruger sommerferien på at lege og lave gale streger i Sean Bakers både stærke og humørfyldte fattigdomsfortælling fra nutidens USA, ’The Florida Project’.

Scanbox

1. marts 2018

’Bo i fremtiden i dag!’ lover skiltet ved motorvejsmotellet Futureworld, som hører til blandt Orlandos mindre glamourøse overnatningstilbud uden for Disneys toptunede parker. Kort derfra lokker motellet Magic Castle med lilla hygge, men livet rundt om den lille pool og store parkeringsplads er langt fra lutter lagkage. Bag dørene bor vidt forskellige mennesker, som alle slås med næste uges husleje, og ville man lave ’poverty porn’, er miljøet den perfekte kulørte setting.

Det vil den amerikanske independent instruktør Sean Baker heldigvis ikke med sin fremragende opvækstfilm, The Florida Project, som gennem et forførende og uhøjtideligt scenespind gradvis får os ind på livet af både miljøet og dets små og store skæbner. Hans drama handler ikke om at udstille folk, som har det svært, men om at gå ind i en verden i børnehøjde og udforske, hvordan miljøet ser ud fra det perspektiv.

Med den dagsorden lægger Baker hårdt ud med Kool & The Gangs »Celebration« på lydsporet og entusiastisk møgunge-bilspytning, for den seksårige Moonee (Brooklynn Prince) tager sommerferien en dag ad gangen sammen med vennerne, og alt kan ske. Hun har godt bemærket, at der ikke er så mange penge til is eller armbånd til forjættede forlystelsesparker – men derfor kan man jo godt have det sjovt alligevel.

Pastelfarvet plastikunivers

Og sammen med Moonees smittende energi får Baker og hans medforfatter Chris Bergoch skabt en både humørfyldt og hjerteskærende barndomsskildring, hvor vores blik langsomt ser voksenverdenens problemer trænge sig stadigt mere på, mens Moonee leger safari blandt de lokale køer og tager lidt for lange karbade, når mor skal have fred til besøg på motelrummet.

Baker har i sine tidligere film arbejdet med amatører og skød sin forrige film, Tangerine (som kan ses på Netflix), med en iPhone. Denne gang fanger han Florida i flotte og farverige 35mm-billeder. Der er fængende kompositioner med børnene op ad kvarterets sloganmalede mure eller under pludselige regnbuer, men i lange perioder halser vi helt enkelt også efter de livlige unger.

Vi får en del skud af nakker, mens vi hænger på, men vi kommer også rundt i det pastelfarvede plasticunivers under børnenes opdagelsesture – mellem forretninger designet som gigantiske appelsiner, iskageformede desserthuse eller svulmende souvenirbutikker. Sammen med børnene finder filmen en særlig skønhed i det kitschede turistunivers, men det gør det ikke mindre smertefuldt at se hårdtprøvede voksne prøve at navigere i det.

Uskyld og udholdenhed

De velspillende børn fylder meget, men filmen lever især gennem Moonees relation til moren Halley (Bria Vinaite), som mildest talt er problematisk mormateriale. Desuden har Baker for første gang castet et kendt navn med Willem Dafoe som opsynsmanden Bobby, der på den ene side skal holde styr på biksen og uvorne unger, mens han på den anden side prøver at være et ordentligt menneske og hjælpe til. Dafoe er helt enkelt fænomenal, når han nøgternt venter på, at børnenes is skal dryppe, så han kan smide dem ud fra lobbyen. Eller når han mere alvorligt holder øje med fremmede mænd blandt børnene på de åbne områder.

The Florida Project er blevet sammenlignet med den amerikanske indiefilm, Little Fugitive fra 1953, som i sort/hvid lader et barn udforske Coney Island. Filmen inspirerede den franske nybølge og var banebrydende med sin naturalistiske stil og brug af amatørskuespillere. Bakers film er på lignende vis en kærlig hyldest til barndommen og får meget ud af at fortælle fra Disney Worlds skyggesider, men med sit samlede persongalleri og miljøet omkring motellet bliver The Florida Project samtidig et flot og filmisk portræt af underklassens USA.

Det er ikke en fremtid, man har lyst til at bo i, og som Bakers film fortæller med sin passende slutning, kan moteller med nok så drømmelignende navne kun opfattes som magiske slotte, indtil barndommens uskyldige og udholdende filter fjernes.

The Florida Project. Instruktion: Sean Baker. Manuskript: Sean Baker og Chris Bergoch. Amerikansk (Dagmar, Empire Bio, Grand Teatret, Gloria og Park Bio i København samt en række andre biografer landet over)

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel