’A Man of Integrity’ er en intens thriller helt uden actionscener

En ærlig mand sættes under maksimalt pres af et gennemkorrupt iransk lokalsamfund i Mohammad Rasoulofs smukke og stilfærdige thriller
2. marts 2018

Det er et samfund gennemsyret af korruption, den iranske instruktør Mohammad Rasoulof skildrer i sin film A Man of Integrity, der som hans tidligere fem film ikke vil blive vist i det hjemland, den kritiserer.

Rasoulofs hovedperson Reza (Reza Akhlaghirad) vil ikke gå på kompromis med sine idealer. Han blev smidt ud af læreruddannelsen på grund af politisk aktivitet og flyttede til en nordlig provins med sin kone, Hadis (Soudabeh Beizaee), for at leve et liv, der er mere uafhængigt af samfundsmæssig råddenskab end livet i Tehran. Her driver han en guldfiskefarm, mens Hadis arbejder som rektor på en pigeskole og deres søn passer sin skole. Det er et liv, der burde være simpelt, men som støt og roligt bliver mere og mere kompliceret, efter at Reza kommer på kant med sin nabo Abbas og det unavngivne firma, han arbejder for.

Rezas guldfiskedamme får frisk vand fra en nærliggende kanal. En dag er der lukket for vandet, og guldfiskene ligger med bugen opad, døde af iltsvind. Reza tager hen for at åbne slusen, men bliver afbrudt af Abbas. De to kommer op at slås, men typisk for filmen klippes der, før selve slagsmålet finder sted.

Rasoulof er gennem hele filmen mere interesseret i reaktioner end i action. Fordi myndighederne er i lommen på det firma, Abbas arbejder for – og fordi firmaet er interesseret i at købe Rezas grund og derfor vil svække ham – bliver Reza arresteret, anklaget for at have brækket Abbas arm (som der ikke er noeget i vejen med) og dømt til at betale erstatning. Ud af denne situation opstår et mylder af urimeligheder, afpresninger og moralske dilemmaer, der sætter Rezas principfasthed under pres.

Den mest stille thriller

A Man of Integrity føles som en thriller (det vil sige: spændende, uforudsigelig og foruroligende), men der er hverken action- eller flugtscener, ingen pludselige optrin eller dirrende underlægningsmusik. Lyddesignet er helt tilbageholdende med masser af plads i lydbilledet til dagligdags reallyd. Det er den mest stille thriller, jeg har set.

Komplikationerne i Reza og Hadis liv tager stille og roligt til, scenerne veksler mellem forhandlingssituationer, hvor forskellige myndighedspersoner gør det klart for Reza og Hadis, at penge under bordet kan løse deres problemer, og scener fra det dagligliv, de gerne vil have i fred. Reza i hans waders omgivet af guldfisk, og Hadis på sit kontor, affejende en mor til en elev, der er blevet udvist, fordi hun ikke er muslim.

Selve pigen møder man aldrig, men historien om de konsekvenser, hendes status som ikke-muslim får for hele hendes familie, fungerer som et tragisk subplot i en film, der ellers ikke handler synderligt meget om religion. Og så nuancerer den Hadis-karakterens udgangspunkt, idet den viser, at hun til trods for sin personlige integritet hele tiden var underlagt myndighedernes luner.

Forhandlingsscenerne er intense på samme måde, som dueller kan være det, men afdækker også et mere og mere uigennemskueligt og sammenfiltret net af private og kommercielle interesser. Reza og Hadis er sammen om forsøget på at skabe en ordentlig tilværelse, men splittet i spørgsmålet om, hvornår man skal lade hensyn til familien gå forud for principielle hensyn. Filmen er klogt skrevet uden at være det mindste belærende, og det er svært tankevækkende at prøve at tage parti i deres diskussioner. På den måde minder A Man of Integrity om rumænske Cristian Mungius drama Prøven fra sidste år, der også handlede om en mand med integritet under pres fra hensynet til hans nærmeste.

Reza er ikke en meget talende hovedperson. I det ene billede efter det andet stirrer han vantro på den utrolige drejning, situationen har taget, uden at kameraet dyrker selve begivenheden. Hans indre liv træder smukt frem i en række scener fra et termisk bad i en grotte, hvor han tager alene hen og finder ro og rum til sin tvivl. Grottescenerne er bare et eksempel på, at Rasoulof gør sin thriller intens ved at skabe spektakulære billeder i stedet for larm.

’A Man of Integrity’. Manuskript og instruktion: Mohammad Rasoulof. Iransk. Månedens film i Cinemateket.

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel