Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Aarhusfunken lever på Thomas Helmigs nye udspil

På Thomas Helmigs surprise-album ’Takker’ fører han firserne op til 2018, og der er momenter, hvor hans produktioner er så funky, at man ærligt talt må lette på sin lædersixpence. Selvom der også er enkelte steder, hvor man føler sig som den teenager, der går ind i stuen og finder sine forældre kinddansende
Thomas Helmig synger helt uden dikkedarer, effektivt og enkelt i de corny omgivelser, mens et firserautentisk svarkor sætter prikken over i’et. Ja, alt går op i en højere enhed her – især hvis de laver en single-version uden det c-stykke, hvor han nærmest rapper.

Thomas Helmig synger helt uden dikkedarer, effektivt og enkelt i de corny omgivelser, mens et firserautentisk svarkor sætter prikken over i’et. Ja, alt går op i en højere enhed her – især hvis de laver en single-version uden det c-stykke, hvor han nærmest rapper.

Sony Music

Kultur
2. marts 2018

Der er altså noget om snakken. Når man holder fast ved en stil længe nok, vil den komme på mode igen, og sådan er det også gået for prinsen af dansk popsoul, Thomas Helmig. For med sin nye plade, Takker, banker han op for en opdateret omgang Aarhusfunk på et tidspunkt, hvor elektroniske soulbands som Scarlet Pleasure og Phlake hitter bredt blandt de unge. Samtidig med at det blandt mere nørdede musiklyttere er blevet in at dyrke 80’er-kitsch, sådan som Franske Piger og Sjæl i Flammer for eksempel gør det.

Det er dermed et interessant tidspunkt for Thomas Helmig at udgive Takker på, og der er numre, hvor han endda fremstår som et spændende supplement til den scene, som de andre bands udgør.

Åbningsnummeret »Vi Er De Eneste« er – på nær et lidt skørt break i andet vers og et C-stykke, der ikke holder niveau – en lille skinnende kitsch-perle båret frem af plak-plak-guitar, af tørre trommer og ikke mindst af et funky synthesizertema med et orientalsk touch, sådan som man yndede at skrue det sammen i 80’erne.

Thomas Helmig synger helt uden dikkedarer, effektivt og enkelt i de corny omgivelser, mens et firserautentisk svarkor sætter prikken over i’et. Ja, alt går op i en højere enhed her – især hvis de laver en singleversion uden det C-stykke, hvor han nærmest rapper.

Tempoet bliver sat ned, uden at det går ud over funkyheden, på nummeret »De Ensomme«, hvor koret også spiller en afgørende rolle, og hvor nogle stilbevidste trommefills er det farvede krymmel på toppen af kagen.

Og sjæleren »Burberry og L’Occitane« lykkes med at være så sukkersød, at det hviner i visdomstænderne, samtidig med at den holder hele vejen. For dens produktion, der blandt andet trækker på yachtrock, er så gennemført, at sangens egen præmis også bliver uomgængelig: I det musiklandskab skal det være corny, følelserne skal glitre som similibesatte parfumeflasker, og det gør de hos Helmig.

Forældre danser kinddans

Thomas Helmig har faktisk selv stået for produktionerne sammen med den unge producer Emil Falk, og det har duoen, med undtagelse af et par smuttere, klaret ret fantastisk. Numre som »Du Kan Altid Komme Her« og »Vi Kom Med Funk« byder endda på beats så sprøde, at de fortjener at blive samplet og genbrugt.

Som sanger disponerer Thomas Helmig også sine kræfter fint. Så selvom han er en kende rusten i stemmen, er det få af sangene, der falder igennem. At lytte til den storladne »Kærlighed (Mutters Alene)« er dog lidt som at træde for hurtigt ind i stuen og se sine forældre danse kinddans. Mens den overkække »Billig Vin«, der tager os med til grisefest i Spanien, men samtidig insisterer på at bruge moderne elektronik, ikke helt hænger sammen.

»Saml Det Op«, hvor omkvædet dog er ret stærkt, hænger også i baren som den ungsmarte funkfar, der har listet sig med sønnerne ud. Men det er alle de funky lyspunkter fra Takker, som jeg vil tage med mig. Og så vil jeg ellers takke gode gamle Helmig for at holde fast i sin stil så længe, at den nu igen føles frisk.

Thomas Helmig: ’Takker’ (Genlyd/Sony Music)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her