Fransk AIDS-film beskriver, hvordan den lille død kan føre til den store død

Den franske film ’120 slag i minuttet’ portrætterer smukt døden, kærligheden og overlevelseskampen i det parisiske aktivistiske homomiljø i 90’erne, som er hårdt ramt af hiv, aids, nølende myndigheder og grisk medicinalindustri. Det er en fortælling om aktivistisk pluralisme og om den urimelige forbindelse mellem den lille og den store død. Og så trækker den fuldt bevidst på housemusikkens oprindelse i sorte homokulturer i USA
Sean er hiv-smittet, siden aids-syg, Nathan har af uransalige årsager undgået smitten. Deres samliv er fra starten møbleret med forsigtighed og sygdom, ja, under deres første nat sammen fortæller Sean om at blive smittet, mens Nathan tager ham blidt bagfra. Iført kondom.

Camera Film

9. marts 2018

Vi er i Frankrig i starten af 90’erne, og den parisiske afdeling af aktivistgruppen ACT UP (AIDS Coalition To Unleash Power) er i fuldt alarmberedskab. Efter ti års HIV- og AIDS-epidemi, dør der stadig flere af sygdommen i Frankrig, ikke mindst i ACT UP’s egne rækker. Oplysningskampagnerne er smalle og udkommer kun i små publikationer. Skolerne kvier sig ved at hænge kondomautomater op. Få ved, hvordan smitten spredes.

Første scene: stormøde i auditorium. Man opridser mødereglerne for de nytilkomne. Man klapper ikke, man knipser. Man holder indlæggene korte. Og intet er for småt til plenum.

Der er splittelse. Nogle ønsker at gå den aggressive aktivismes vej, andre mere diplomatiske veje, som dem pressen tilbyder. Det ender med en aktion, hvor de kaster med blodballoner hos medicinalgiganten Melton. Det er teaterblod, men budskabet er tydeligt. Big pharma-kontorerne bliver dækket i det blod, som de allerede havde på hænderne, blodet fra dem, der døde ubehandlet af aids.