Læsetid: 1 min.

’Greyzone’ fortsætter rutscheturen gennem krimiklicheerne

Det bliver næppe TV 2’s søndagsserie ’Greyzone’, der fornyer thrillergenren, men serien gør, hvad den kan med kameraføring og klipning for at gøre den indtil videre simple handling til en dramatisk rusketur
Birgitte Hjort Sørensen er aktuel i hovedrollen i den nye skandinaviske spændingsserie Greyzone på TV 2.

Søren Bidstrup

5. marts 2018

TV 2’s søndagsdramaserie Greyzone fortsætter med at være en værre rutschebanetur gennem nyere tv-dramatiks velkendte gråtonede by- og kontorlandskaber. Spændingsserien er filmet og klippet som en spændingsserie uden fine fornemmelser, der zoomes ud i pludselige ryk og filmes nedefra, når den svenske SÄPO-betjent Eva Forsberg (Tova Magnusson) sætter i løb efter manden, der myrdede den svenske toldbetjent i sidste afsnit.

Overgearet kameraføring og klipning er i det her tilfælde bedre end dvælende kameraføring og klipning. Der er ikke tid til overkomplicerende dialoger eller andre typer informationsbombardement.

Plottet er enkelt: Nogle vist nok muslimske terroristaspiranter vil bombe et eller andet sted i Skandinavien. Danske og svenske efterretningstjenester vil forhindre det. Softwareingeniøren Victoria Rahbek (Birgitte Hjort Sørensen) vil bare gerne passe sit arbejde med udvikling af styremekanismer til droner og se sin lille søn i live igen, men er – uden at nogen ved det – taget til fange af sin gamle studiekammerat Iyad (Ardalan Esmaili).

Fattigmands-’Homeland’

De to handlingsspor – politiets efterforskning og Iyads arbejde med at true Victoria til at skaffe vigtige oplysninger fra sin arbejdsplads, SparrowSat – kører indtil videre parallelt. Iyad og Victoria var i andet afsnit på deres første udflugt sammen som dukkefører og dukke. De tog morgenflyveren til SparrowSats hovedkvarter i Stockholm, hvor Victoria skulle bruge frokostpausen på at hente al relevant info fra chefens computer.

DR1’s ’Liberty’, med blandt andre Connie Nielsen og Carsten Bjørnlund på rollelisten, virker som et mere interessant søndagsdrama end TV 2’s klichefyldte ’Greyzone’.

Imens blev det grundigt etableret, at seriens to helte – svenske Eva Forsberg og danske Jesper Lassen (Joachim Fjelstrup) – er klogere end deres kolleger. Eva sprang ud som arabisktalende, mens Jesper kunne kende en udspekuleret test, når han så en. Jesper er den bedste af de to til risikovurdering, men konkurrencen er heller ikke skideskarp. Eva gik alene ned i en mørk kælder for at lede efter en morderisk mistænkt uden at trække våben. Med den slags hovedløse handlinger, der giver gratis spænding, fremstår Greyzone stadig som fattigmandsudgaven af Homeland.

’Greyzone’, andet afsnit. Serien sendes søndag kl. 20 på TV 2.

• Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus