En hjerteskærende evighedsbrandert set indefra

Ole Bornedals film om John Mogensen er fuld af fikse ideer og overtydelige visualiseringer, men også bare gribende, fordi den tager sin hovedpersons lys og mørke lige alvorligt
Rasmus Bjerg som John Mogensen i Ole Bornedals ’Så længe jeg lever’

Foto fra filmen

8. marts 2018

Når Ole Bornedals biopic om John Mogensen er så hjerteskærende, som den er, er det ikke bare, fordi man er vidne til et massivt alkoholmisbrug, der gang på gang gør livet svært for hovedpersonen og hans nærmeste. Det, der lykkes i Så længe jeg lever, er at vise al den lyst, iver, vilje og længsel, der i filmen ligger bag de alkoholdulmede nerver, som John Mogensen i Rasmus Bjergs meget overbevisende skikkelse slæber rundt på.

Så længe jeg lever præsenterer fra begyndelsen John Mogensen i hans to yderpunkter. Først som vandkæmmet og perfektionistisk drengekorsanger (Harald Kaiser Hermann), der øver, mens de andre drenge leger inden koncerten, og stikker af fra sin mor i raseri over, at de andre drenge ikke tager sangen alvorligt nok.

Herefter som jovialt og hjælpeløst skrummel, der vælter omkuld foran en jukebox på et dunkelt værtshus og hvisker »Oldtimer, jeg er færdig« som sine sidste ord, da bartenderen kommer farende for at hjælpe sin stamkunde.

Se om du er enig…

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

"hjerteskærende evighedsbrandert"
Ok, det havde nok også været ret kedeligt for hr. og fru Danmark at se en film som alene fokuserede på musikken, - talentet og om hvordan sangene blev til.
Men guuud hvor havde det været befriende, hvis vi kunne have undgået den sædvanlige: - Se han har sceneskræk, men se igen - Han kan ikke undvære scenen, så se - nu drikker han sig fra sans og samling .... Gaaaab

Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Jo, men nu var alkoholen så væsentlig en del af john mogensens liv, at det nok ikke var muligt t gøre det anderledes thomas

Ole Frank, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg er faktisk så gammel (bliver 54 år lige om lidt), at jeg kan huske John Mogensen og hans glimrende sange fra min skoletid i 1970erne; jeg kan også, da han døde i 1977. Og meget sigende sagde en af mine meget gode venner fra skoletiden det her, da John Mogensen døde; det kan godt være svært at holde sig fra øllerne, når folk kommer op til en og siger 'du får sgu da lige en øl eller to, hvis du spiller den og den sang' - og så er det jo, at øllerne tager overhånd.

Og jeg husker altså også, fra min skoletid i 1970erne, hvordan de voksne næsten tyst hviskede om John Mogensen og hans sceneskræk og om hvordan havde brug for at drikke sig mod til at gå på scenen. For at levere det perfekte - bange for ikke at levere det perfekte til et lunefuldt publikum. For som Ulla Henningsen i sin glansrolle som Liva Weel sagde til den journalist fra Billed-Bladet, der kom for at interviewe hende (Liva Weel altså):, 'folket er lunefuldt, dets kærlighed til mig kan ophøre, når som helst. Og så kaster de deres kærlighed på en anden (kunster).'

Kigger vi lidt længere frem i tiden, ja så ser vi sådan cirka det samme udspille sig i den svenske troubadour, Bjørn Afzelius' liv og levned: Også han forsvandt i 2-3 dage, nogle gange i 7-8 dage, eller mere, efter en koncert; her drak han også en del, og her var han så også hans kone(r) utro med kvinder - ganske enkelt for at gøre op med det mindreværd, han følte og havde. Og ja, det er måske en kliche, men klicheen er jo startet et sted.....og for mig at se er det meget tydeligt, at netop følsomme mennesker, drenge og piger, har en større risiko for at ende netop der, hvor både John Mogensen og Afzelius gjorde - medmindre de er sig meget bevidste om, at netop dette kan ske...

Kenneth Krabat, Egon Stich, Ole Frank, Hans Aagaard og Mikael Velschow-Rasmussen anbefalede denne kommentar