Læsetid: 3 min.

Hvorfor der er gået så lang tid, før Nina Hemmingsson udkommer på dansk?

Hemmingsson er en af hovedskikkelserne i den nye bølge af kvindelige tegneserieskabere, der var med til at forandre svensk tegneserie i løbet af nullerne. Feministiske tegneserier ofte med stor publikumsucces
Hemmingsson er en af hovedskikkelserne i den nye bølge af kvindelige tegneserieskabere, der var med til at forandre svensk tegneserie i løbet af nullerne. Feministiske tegneserier ofte med stor publikumsucces

fra bogen

9. marts 2018

»Hvem fanden siger, det skal være positivt? Og handle om kærlighed? Jeg gør det mest, fordi jeg er vred. Er det forkert?«

De ord lægger Nina Hemmingsson i munden på sit tegnede alter ego i en kort tegneserie om hendes forliste forhold til en fredfyldt, følsom – og viril – buddhistisk mand. Det blev bare for meget af det gode. Hun var led og ked af hans frelste selvhjælpslitteratur:

»Jeg er ikke noget skide redskab, jeg er mig. Det handler om mig og jeg gør ikke det her for at blive et med kosmos eller noget som helst.«

Sætningen falder cirka halvvejs igennem Du vil ha’ mig, der samler et udvalg af serier og vittighedstegninger fra godt ti års produktion. Hvorfor der er gået så lang tid, før Hemmingsson, der længe har været en kendt og anerkendt skikkelse på den svenske tegneserie- og litteraturscene, udkommer på dansk, og hvorfor hun ikke for længst er blevet samlet op af et dag- eller ugeblad, er overraskende, for hun er virkelig sjov og burde appellere næsten ligeså bredt her, som hun har gjort hinsidan.

Nej, måske ikke helt. Svensk humor har længe været præget af identitetspolitiske spørgsmål på en måde, det ikke har været tilfældet hos os, og det er overfladisk set på det område, Hemmingsson placerer sig. Hun er en af hovedskikkelserne i den nye bølge af kvindelige tegneserieskabere, der var med til at forandre svensk tegneserie i løbet af nullerne, ofte med stor publikumsucces. De er over en kam rubriceret som feministiske.

Men der holder lighederne sådan set op. Joanna Rubin Dranger, Anneli Furmark, Sarah Granér, Åsa Grenvall og Liv Strömkvist arbejder alle med virkelighedsnære fortællinger og har i forskelligt omfang en socialpolitisk slagside, men det er kedeligt reducerende blot at betragte så forskellige kunstnere under feminismehatten. 

Nina Hemmingsson: ’Du vil ha’ mig’

Insisterende intensitet

Hemmingsson er således væsensforskellig fra Strömkvist, hvis Kundskabens frugt – en art kussens kulturhistorie i uhøjtidelig tegneserieform – sidste år gødede den danske jord for svenske serier af feministisk snit. Hvor Strömkvist er didaktisk og med stor succes nærer sin næsten udelukkende verbale humor i social indignation, er Hemmingsson anderledes grafisk afrundet, mens hendes fandenivoldske vid, som buddhismeserien antyder, er personligt.

Der er ikke den store variation i hendes lavstammet kantede, grafitskraverede figurer, men de udtrykker med deres ofte tomme øjne en insisterende intensitet, der minder os om, at deres punchlines skal tages alvorligt. Og så er de morsomme:

»Du er så lillebitte! Især uden tøj, så ser man virkelig, hvor fin og spinkel du er«, siger manden i et genkommende scenarie hos Hemmingsson; »Øh, det er ikke mig der er lille, det er min kusse der er stor!« svarer kvinden. Det er en næsten Storm P’sk udveksling.

Ordene sidder uvægerligt skarpt, hvad enten det er hos Hemmingssons allerede nævnte alter ego eller de åbenmundede gamle damer, som også befolker hendes tegninger og varsler alderdommens filterløse skærpelse af livsynet.

»Give los? Okay. Jeg er helt rimpet sammen af tredive års seksuel frustration, så det ville være skønt lige at gnubbe mit køn mod dig!« siger en af dem til den patroniserende yngre mand, der floskuløst taler om alderdommens skønhed.

Grunden til, det ikke bliver ensformigt kynisk, er, at man fornemmer en underliggende selvransagelse i løjerne – »det handler om mig«. En besynderlig anekdote om, hvorledes Hemmingssons søster, da Nina var spæd, forærede hende til Julemanden, som byttede hende med en hulrygget skifting, synes at have rødder i en ægte familieskrøne og fortælles med en snert af ensom desperation. Man forstår pludselig humoren som et eksistentielt anliggende for hende.

Nina Hemmingsson: ’Du vil ha’ mig’. Oversat af Kamilla Löfström og Gry Bartoff Gaihede, Cobolt, 112 sider, 198 kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu