Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Kunst eller kage

Der mangler passion hos penselbetvingerne i Danmarks bedste portrætmaler, der i form minder om Den store bagedyst. Men billedkunstnernes inspirationsløshed aftvinger spørgsmålet: Er deltagerne i Den store bagedyst de egentlige kunstnere?
Kultur
23. marts 2018

Danmarks bedste portrætmaler er skåret hen over Den store bagedyst. Det er den samme lidt cirkusagtige underlægningsmusik, de samme små reaktionsinterviews og samme hyggelige samtaler, som værten, Ane Cortzen, har med programmets dommere undervejs, hvor de vurderer værkernes løbende proces.

Set i forhold til Danmarks bedste portrætmalers forbillede, savner man Timm Vladimirs totale engagement i programmet, hans gakkede interviewstil og til tider ret upassende kommentarer, der udfordrer deltagerne. Dette formår Ane Cortzen simpelthen ikke

Ligeså savner man Mette Blomsterberg, der skuffet kommenterer et brøds manglende afbagning, som om verden står og falder med dette brød. Og det gør det jo i et program, hvor det gælder om at bage. Derfor skal verden også stå og falde med et portræts kvalitet i et program, der handler om at male. Det fornemmer man aldrig.

Bagerens patologi

Der er en patologisk forskel mellem amatørbagere og amatørmalere.

I kampens hede er de følsomme kunstnere stadig for reflekterede i forhold til bagerne i Den store bagedyst, hvor varmen og den hektiske aktivitet i teltet, gang på gang bringer dem ud i nogle inspirerende refleksioner.

Man kunne nævne, hvordan den tidligere deltager Louise fik forklaret en kage med følgende ord: »Fred på jord, der er kogt ned i en rystekugle.« Tænk hvis det var så nemt. Eller dette års deltager Rosa, der i et anfald af storhedsvanvid udråbte sig selv til den jyske Monet.

Dette rige følelsesliv mangler simpelthen i Danmarks bedste portrætmaler. Det er nogle kedelige og flade betragtninger, som vi får adgang til, som når den egentlig ret interessante tegneserietegner, Jørgen, fortæller om sin proces med sit portræt: »Jeg må hellere holde hovedet koldt og bruge tiden fornuftigt.« Her hjælper Jørgens hestehale altså ikke som værn mod dette kunstglædekvælende Djøf-udsagn.

Der mangler passion hos disse penselbetvingere, hvis inspirationsløshed aftvinger spørgsmålet: Er deltagerne i Den store bagedyst de egentlige kunstnere?

I 2014 vandt Tobias Hamann Den store bagedyst. Tobias’ sejr var bygget på en radikal tænkning af hvad, der hører hjemme i en kage og i et køkken i det hele taget.

Tobias var konventionsudfordrende og nysgerrig på form og udtryk. Det er i dette rum, hvor god kunst bliver skabt – om det er kage eller portrætter, er som sådan underordnet, men når en af portrætmalernes take på et portræt er at give surrealismen endnu en tur i møllen, så bliver man træt, åh så træt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her