Læsetid: 2 min.

De ikke længere unge og smukke mennesker

Kærligheden er den største trøst i tider, hvor ungdommen opflaskes på internettet, og indiepoppens helte har nået en alder, hvor de får grå hår og børn. Heldigvis har den skotske sekstet Belle and Sebastian ikke helt glemt, hvordan man får melankoli, obo og korsang til at gå op i en nostalgisk enhed
Ungdommens helte i Belle and Sebatsian er blevet ægte voksne.

Ungdommens helte i Belle and Sebatsian er blevet ægte voksne.

Matador Records

2. marts 2018

Allerede før trommeslageren får talt ned til start på Belle and Sebastians nye album How To Solve Our Human Problems, myldrer minderne frem. Lyden af de skotske indiepoppere er om noget lyden af mit tidlige voksenliv omkring årtusindeskiftet; dengang de smukkeste mænd i verden var papirstynde briter i bands og de lykkeligste stunder dem, der blev danset væk til sekstettens tredje album, The Boy with the Arab Strap.

Det er ikke kun mig, der er blevet ældre. Belle and Sebastian er også vokset med alderen, og netop det modne blik på en svunden ungdom er den tematiske fællesnævner for sangene på det nye album.

How To Solve Our Human Problems er en opsamling af tre ep’er, som bandet har udsendt med en måneds mellemrum siden december 2017. Og man kunne frygte, at et sådan tre-i-et album ville blive en underlig uharmonisk størrelse, men det er langt fra tilfældet. De 15 sange udgør tilsammen en fin helhed af vemod og optimisme.

All you need is love

Bandet, der debuterede med Tigermilk i 1996, har guitarist og sanger Stuart Murdoch i front, ofte overlappet af Sarah Ann Martins vokal eller violin. Og den aktuelle plades højdepunkt er den ulykkelige kærlighedsballade, »A Plague On Other Boys«, adresseret til den ombejlede Jane. Heri genkalder Murdoch en første forelskelse, som det tog ti år at ryste af sig, mens obo og fløjte forstærker forundringen over, at de smukke unge mennesker nu er blevet gift og har fået børn.

På »I’ll Be Your Pilot« betragter en far sin sovende søn og lover sig selv at guide ham gennem opvæksten: »It’s tough to become a grown-up / Put it off while you can / I tell you that when / You land in the real world / It’s like quicksand«. Det er fra denne udsatte position i kviksandet, at Belle and Sebastian leverer deres lydbilleder af cornflakes, kold te, sølle drenge, drømmepiger, gamle venner og frygtløshed.

»The Girl Doesn’t Get It« er en dyster tilstandsrapport fra et samfund bygget på løgne og frygt, hvor teksten står i stærk kontrast til musikkens frejdige tempo og lyse vokaler. Men kun indtil modgiften ordineres: Dans dig glad, ær empatien, tro på fremtiden og elsk.

Selvom ekkoet af bandets musikalske forbilleder ind imellem runger lidt for højt, er How To Solve Our Human Problems en festlig påmindelse om, at intet varer evigt. Når Martins melodiske tværfløjtespil flyder over i flerstemmig fællessang på »Everything Is Now«, er det lige før selveste John Lennon (fred være med ham) stikker brillerne frem og stemmer i. For at kærlighed er alt, hvad vi behøver, synes også at være Belle and Sebastians løsning på menneskets problemer

Så nok er bandet blevet ældre, men de lyder som de altid har gjort, og det slår et lille skår i nostalgien, at tiden – frem for at give bandet mere kant – har gjort dem barnagtigt gammelkloge.

Belle and Sebastian: ’How To Solve Our Human Problems’ (Matador/Playground)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu