P3’s første fiktionspodcast er en krimi uden blod, men med masser af følelse og temperament

P3 kommer godt fra start med sin første fiktionspodcast om spændingerne mellem en gruppe gymnasieelever før og efter en voldtægt
Moralske dilemmaer på gymnasiet: DR Podcast rækker ind i en aktuel debat med deres nye serie ’Det med Liv’.

Pressefoto

9. marts 2018

På det fiktive Fredensborg Gymnasium kravler en gruppe 1. g’ere en fredag aften ind ad et vindue til drengenes omklædningsrum for at holde fest i gymnastiksalen. Gymnasiet er nyt for dem, og det skal erobres ligesom så mange andre domæner i de unges liv.

I løbet af natten bliver en af pigerne, Liv (Victoria Carmen Sonne), voldtaget i skovbrynet ved skolen, bevidstløs af druk og stoffer. P3’s podcast Det med Liv skildrer tiden op til og efter den traumatiske begivenhed, hvor både politiet, gymnasielæreren Gry (Neel Rønholdt) og Livs bedste veninde siden børnehaveklassen, Mathilde (Emma Sehested Høeg), prøver at finde ud af, hvem der gjorde det.

De mest oplagte mistænkte er drengene fra festen, herunder Livs kæreste, Peter (August Carter), og hendes mobbeoffer Thais (Lasse Fogelstrøm). Mistanken flytter sig i løbet af afsnittene rundt som en mørk sky, der hviler over de forskellige fyre, der har en ungdommelig og ganske gennemskuelig skråsikkerhed til fælles.

Krimi uden blod

Som i tv-serien Big Little Lies bliver den centrale forbrydelse præsenteret fra første scene, hvor en af historiens helte ankommer til skolen, der nu pludselig er et afspærret gerningssted med bryske politibetjente. Helten hedder Gry og er dansklærer for Livs klasse og skulle bare ind og rette nogle stile. Hun er også gamle venner med Livs mor, som hun er vokset op sammen med i det – forstår man – socialt belastede højhusbyggeri Højen.

Det er ikke en selvfølge for de unge herfra at blive studenter, men Gry gør alt, hvad hun kan, for at hjælpe dem godt på vej. I baggrunden hører man en sagte politisirene, som smører et tykt lag kriminaldrama ud over det hele. Den er heldigvis ikke repræsentativ for Solveig Bergers lyddesign, der i resten af de otte ud af de ti afsnit, jeg har hørt, skaber en klar og umiddelbart billedskabende lydkulisse uden overflødige effekter.

Fra Grys møde med politiet klippes der tilbage til en skoledag op til den skelsættende fest. Sådan fortsætter podcasten med at springe frem og tilbage i tid, uden at det på noget tidspunkt bliver uklart, hvorhenne i forløbet man er. Det er både lyddesignets og manuskriptforfatter Julie Budtz Sørensens fortjeneste, at man er så godt med, hvad tid og sted angår. Det med Liv foregår i et fint sammenhængende univers bestående af boligblokkens tag, drengenes omklædningsrum, gymnastiksalen, klasselokaler og lærerværelse.

Det er første gang, der bliver produceret fiktionspodcast i P3-regi, og det er gået ret godt. Skuespillerne er over en bred kam vældigt troværdige i måden, hvorpå de gestalter gymnasieelevernes utroværdigt coole attituder og flagrende affekter. Handlingen skrider frem som i en krimi, bare uden blod og med ro på, så de relationer, der hele tiden er på spil i opklaringen af de store og små skyldsspørgsmål, bliver ordentligt udfoldet. De P3-venlige popnumre, man hører mellem nogle af scenerne, fungerer fint både som breakers og kanalsignatur og som stemningsskabende elementer i historien, når de bliver fadet ned og bliver hængende i baggrunden af en scene.

Formanende eller foruroligende

De ting, der skurrer i ørerne, skurrer især i de første par afsnit. For det første virker gymnasiets kommunikationsstrategi efter voldtægten sær. Rektoren pålægger Gry ikke at opsøge Liv og/eller hendes mor, fordi han ikke synes, hun skal involvere sig personligt i sagen. Til gengæld tilbydes alle i klassen krisehjælp, uanset om de var til stede den aften, det skete. Det er meget offentligt, det hele, også mere offentligt, end jeg ville bryde mig om, hvis jeg var blevet voldtaget i et skovbryn. På et forældremøde kræver forældrene, at gymnasiet »gør noget« for at finde gerningsmanden.

For det andet lyder især første afsnit meget som en kampagne for ansvarlig opførsel blandt unge mennesker. Liv og Mathilde taler om, hvorvidt de skal begynde at have sex med deres kærester, og man forstår, at det handler om at være parat og have sig selv med. Da der kommer stoffer på bordet, har det også samme øjeblikkeligt fatale konsekvens, som det ville have i alle tiders mest formanende gymnasiedrama Beverly Hills 90210. Men efterhånden udvikler Det med Liv sig videre fra det formanende og bliver til en regulært foruroligende krimi uden blod, men med masser af følelse og temperament.

Det med Liv’. Manuskript: Julie Budtz Sørensen. Instruktion: Eirik Sæter Stordahl. Kan høres på dr.dk og diverse podcast-apps. Fem afsnit er ude nu, nye afsnit kommer de næste fem mandage.