Læsetid: 5 min.

Sæsonanmeldelse: Det hele er dandy og helt ad helvede til på Andersens Badehotel

Verdenshistorien er en hyppig gæst på TV 2’s ’Badehotellet’. Den kan man nemlig ikke tage ferie fra, og det løfter serien fra lystspil til underspillet social kritik uden at give slip på sit gennemførte udtryk. Det viser meget elegant, hvordan verdenssituationen opleves af de fleste: Som en abstrakt udvikling, som det er rigtigt, men svært at forbinde med udfordringerne i den enkeltes levede liv. Kast dig i bølgen blå, mens verden brænder i femte sæson, der slutter i aften
Jens Jacob Tychsen spiller kongelig skuespiller Edward Weyse, hvis gummiansigt kan bevæge sig fra begejstring til fortvivlelse på et sekund.

Jens Jacob Tychsen spiller kongelig skuespiller Edward Weyse, hvis gummiansigt kan bevæge sig fra begejstring til fortvivlelse på et sekund.

Mike Kollöffel

19. marts 2018

Der ligger en tryghed i karakterernes forudsigelighed i TV 2’s Badehotellet. Ufarligt og stereotypisk kunne man sige, men vurderet på sine egne præmisser er Badehotellet en fornøjelse. Femte sæson har også været mere end det. TV 2’s uprætentiøse ramme har givet manuskriptforfatterparret Hanna Lundblad og Stig Thorsboe en frihed, som de har udnyttet til fulde.

Gennem fem sæsoner har vi fulgt det lettere intrigante og incestuøse, men altid lystfulde hold af hotelgæster og personale på det pæne Andersens Hotel i Nordjylland tæt ved Skagen. Stamgæster og personale vender tilbage hver sæson, så vi kan følge udviklingen i f.eks. den nyrige familien Madsen med den brovtne Grosserer Georg Madsen (Lars Ranthe) i spidsen og hans overbærende smilende-æblekinder-kone Therese (Anne Louise Hassing) og deres initiativrige datter Amanda (Amalie Dollerup). Vi følger også bridgemesteren fru Fjeldsø (Birthe Neumann) og hendes kuede søn, botanikeren Adam (Martin Buch); og grev Ditmar (Mads Wille) med de gamle penge, der forpligter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

Kan man vurdere en TV - serie alene på, om det er godt håndværk, og om den fungerer ud fra den valgte genre? Det er i hvert fald det valg, der her er truffet i forhold til anmeldelsen af Badehotellet, og derfor vurderes Badehotellet positivt.

Det, jeg i den sammenhæng finder uholdbart er, at når det drejer sig om serier som Liberty og Greyzone, er det jo ikke de samme kriterier, der lægges til grund for vurderingen.
Hvorfor har Information disse forskellige standarder ved vurderingen af forskellige TV - serier?

Præsentationen af de to serier Liberty og Greyzone foregår på følgende måde:
”Liberty er båret af en hæderlig ambition om at åbne seernes øjne for et bestemt miljø og de interessekonflikter, det er formet af. Til sammenligning træder man i første afsnit af TV 2’s nye thrillerserie, den dansk-svenske koproduktion med det uskandinaviske navn Greyzone, ind i et univers, som er påfaldende velkendt og kunstigt.
Greyzone er domineret af det, der i hvert fald ved første øjekast ligner grumme nordic noir-klicheer i stil med dem, Broen og Bedrag har disket op med på det seneste.”
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/02/store-soendagsdrama...

Som sådan må man vel antage, at Liberty fremover skal vurderes ud fra, om den fungerer som socialrealistisk drama med al den kompleksitet i realisme i skildringen af problemstilling, fortælling og personskildringer, som en sådan genre fordrer, og det er vel urealistisk at stille den slags forventninger til dansk TV – dramatik? Her er ikke nogen undskyldning i retning af, at det jo trods alt også ”kun” er en underholdende TV – serie i bedste sendetid.

Tilsvarende må man antage, at Greyzone fremover skal vurderes ud fra, om den lever op til klicheerne i nordic noir genren, en genre der i høj grad trækker på stereotype elementer fra krimi og action. Når Greyzone skildres på følgende måde, må del vel absolut tale til seriens fordel:
”Spændingsserien er filmet og klippet som en spændingsserie uden fine fornemmelser,
Overgearet kameraføring og klipning er i det her tilfælde bedre end dvælende kameraføring og klipning. Der er ikke tid til overkomplicerende dialoger eller andre typer informationsbombardement”.
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2018/03/greyzone-fortsaette...

Det lyder ellers ikke særlig positivt ud fra rubrikken: ’Greyzone’ fortsætter rutscheturen gennem krimiklicheerne”.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen og Marie Jensen anbefalede denne kommentar

Ift. den der med, at Kanslergadeforliget i 1933 afsluttede æraen med, at socialhjælp var en almisse; nu blev det en rettigheder, er det, efter min mening, direkte skammeligt, og modbydeligt!, ja modbydeligt, at se, hvordan selv det stolte danske (kongelige) Socialdemokrati de sidste 10-15 år har bøjet nakken, og underkastet sig borgerskabets og kapitalens 'nødvendighedens politik', hvor socialhjælp mm. igen mere og mere blevet ikke en rettighed, nej, nej, men den almisse som den var for 85-90 år siden!

Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller, Børge Neiiendam, Bjarne Bisgaard Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Saa har vi endnu en dansk fortolkning af et engelsk udtryk. Det hedder fine and dandy.
Hvornaar holder det op!

Flemming Berger, Karsten Aaen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Bjarne Toft Sørensen

Kommentar til: "Den forsimplede historiefortælling og firkantede karakterskildring, der var ærgerligt i Krøniken, er vidunderlig i Badehotellet".

Der er en problemstilling, som Informations anmeldere af dansk TV - dramatik konfliktsky undlader at forholde sig til.

Socialrealistisk orienteret TV - dramatik på højt niveau, der ønsker at fastholde en kompleksitet i såvel tematik - problembehandling, fortælling og persontegning, kan ikke lade sig gøre, hvis man samtidig skal sikre et passende højt seertal.

Typisk vælger man så på DR at fastholde en rimelig høj kompleksitet i tematik - problembehandling (hvad man kan kalde en form for "kulturradikal" legitimering), og så går man på kompromis med hensyn til fortælling og persontegning, hvor der på urealistisk vis skrues op for spændingen, og hvor persontegningerne tenderer det stereotype (hvad man kunne kalde en mere "folkelig" legitimering).

Forskellen mellem DR og TV2 er åbenbart, at DR stadig krampagtigt forsøger at fastholde den "kulturradikale" legitimitet i deres valg af TV - dramatik, her i form af Liberty, mens TV2 vælger den rene "folkelige" løsning, hvor man træffer nogle ret sikre genremæssige valg, nemlig folkeligt appellerende thriller, i form af Greyzone, og folkekomedie, i form af Badehotellet.

Nogle anmeldere på Information forsøger åbenbart krampagtigt at fastholde, at det, groft sagt, skal kunne lade sig gøre at kombinere det kulturradikale og det folkelige, mens andre mener, at det kan være lige meget, og at det er bedre at vælge de mere simple og sikre løsninger.

Ak Ja Bjarne Toft Sørensen, jeg er noget i tvivl om hvor du vil hen med den analyse, men umiddelbart forstår jeg dig som om at du ikke synes Liberty lever op til DR`s intentioner og Badehotellet er en god blanding hygge og alvor. den første er optaget til senere ,da jeg lige vil igennem bøgerne først, og ud fra det er den uhyggelig aktuelt set i forhold til kulturstridigheder og moral i dag, Badehotellet har jeg set lidt af og indrømmet jeg har krummet tæer. Hermed konstateret at det er godt vi har det frie valg og forskellige smag..

Bjarne Toft Sørensen

@Viggo Okholm:
Jeg bryder mig absolut ikke om Badehotellet og krummer tæer som dig. Det er en ret sikker satsning fra TV2s side, der er beregnet på at underholde store dele af den danske befolkning, ikke ret meget andet, og det er de vel lykkedes med, vurderet ud fra seertallene.

Liberty forsøger trods alt at sætte nogle væsentlige problemer til debat omkring skandinavers og ligesindedes måde at være til stede på og involvere sig i forskellige aktiviteter i Afrika på. Men der er en del, der ikke rigtigt lykkes, og som bliver for kliche - præget og for stereotypt.

I dagens Information står en anmeldelse af serien Badehotellet over for en anmeldelse af et afsnit i serien Liberty. Førstnævnte får rigtig gode anmeldelser, fordi den lykkes med at underholde, og den anden får jævn til dårlig anmeldelse, fordi der er nogle ting, der ikke rigtigt lykkes, til trods for at den forsøger at sætte væsentlige problemer til debat.

Det betragter jeg som dybt uretfærdigt. Ikke noget med en stillingtagen til og vurdering på baggrund af de satsninger, som henholdsvis DR og TV2 foretager på TV - dramatikområdet.

Jeg er meget enig med Bo Tao Michaëlis i hans vurdering af Liberty over for Greyzone og i Keld Reinickes rent kommercielle vurdering af DRs og TV2s satsninger, når det drejer sig om TV - drama serier. Det foregår på Deadline d. 25/2 2018.

https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-9/deadline-2018-02-25/SpokenSu...

Bjarne Toft Sørensen -
hvis du krummer tæer over Badehotellet, kunne det skyldes , du ikke fatter seriens ironi og bilder dig ind, at seerne er for dumme til det samme.
BIG BIG NEWS FLASH for samtlige forlæste akademikere:
den almindelige seer, der elsker Badehotellet, kan rent faktisk godt se, de problematikker den rejser i et tidshistorisk perspektiv.
Men hvad fanden ved jeg - jeg er kun en uvidende akademiker med basisfag i dramaturgi og hovedfagfag i Æstetik & Kultur samt en opvækst iblandt det arbejdersegment, der tillader sig at elske serien. De kan i modsætning til de akademiske kritikere, der oftest er uddannet i alt andet end dramaturgi/teater-filmvidenskab etc men uddannet i litteraturvidenskab m.m., faktisk se igennem seriens kunstgreb og elsker det.

Come on Herdis, så er det vel heller ikke værre at foretrække Liberty frem for Badehotellet. Fred være med det, hvis du er glad for sidstnævte. Jeg synes den er kedelig ironi eller ej og vil hellere til 80'ernes Tanzania og se noget der kradser lidt mere. Det behøver man altså ikke være elitær for at mene. Det er lidt som om man på Information er så bange for at være elitære at man pr automatik omfavner alt, hvad der er udråbt til at være folkeligt. Det er sgu lidt nedladende at antage at den brede befolkning ikke læser Jacob Ejersbos bøger eller interesserer sig for andet end deres egen baghave.

Marie Jensen -
der INTET forkert i at foretrække Liberty som jeg spændt følger med i, da jeg aldrig har læst bøgerne.
Det pisser mig bare i den grad af, at TV- kritikerne ikke fra begyndelsen har kunnet se, hvad enhver med faglig forstand på skuespil/teater-filmtradition har kunnet se og seerne intuitivt fornemme, at Badehotellet gør brug af en subtil ironisk stil.
Hvilket for ca. 100.000. gang har fået mig til at undre mig over, hvorfor adskillige dagblade bruger litteraturmagistre som TV- anmeldere, skønt der i årtier har eksisteret fag, hvor der uddannes folk med speciale i de visuelle mediers dramaturgi.
Skam få den der får tanker om nedarvede priviligier, netværksblindhed etc.

Bjarne Toft Sørensen

@Herdis Weins
Seriens manierede virkemidler er æstetisk interessante og velgennemførte og lægger op til en ironisk tilgang, men det bidrager for mig at se ikke til interessant nyt. Set i det perspektiv bliver det blot en banal fremstilling af "de problematikker den rejser i tidshistorisk perspektiv". Den kan noget af det samme som serien Matador, men har også alle dens "folkelige" svagheder.

Bjarne Toft: Tak for en anden redegørelse, vi er vist ikke så uenige at det er en ide at diskutere videre.

Anmeldere, der sammenligner dramatik, der ikke kan og skal sammenlignes, har misforstået deres opgave. Disse smagsdommerne bør overveje deres rolle.
Ethvert stykke må anmeldes på dets egne præmisser.

Bjarne Toft Sørensen

@Leo Nygaard
TV - dramatik er i dag så dyr at producere, at det for mig at se er naivt eller en form for påtaget uskyld, hvis man ikke i vurderingen af "det enkelte stykke" inddrager kultur - og mediepolitiske overvejelser i den samlede vurdering, specielt når det drejer sig om DR og TV2. Så bliver man også nødt til at vurdere"det enkelte stykke" som en del af markedet. Dette er også en del af en"public service" tilgang ved vurderingen.

Bjarne Toft Sørensen

@Leo Nygaard:
Som borger i et gennemreguleret demokratisk samfund som det danske er du også, når det drejer sig om medier og kultur, en del af et fællesskab, som du påvirkes af, og som du kan forsøge at påvirke. Dit valg er, hvad du vil se af TV - dramatik, på baggrund af de muligheder, du har til rådighed. For mig at se er det også relevant at diskutere, hvilke muligheder du har til rådighed og hvorfor. Hvilke valg andre på forhånd har truffet på dine vegne.

Ja, man diskuterer public service på livet løs. Det er åbenbart svært at finde ud af, hvordan Danmarks nationale højskole skal indrettes.