Læsetid: 4 min.

Teatermonologen ’Manning er fri’ viser os, at det er Chelsea Mannings krop, der er scenen for det virkelige drama

Det giver god mening at fortælle den på én gang personlige og politiske historie om mennesket Manning som teater. For på teatret er der faktisk en krop. Når monologen ’Manning er fri’ viser os kroppen som den scene, det virkelige drama udspiller sig på, tilfører den en klarhed, der heldigvis aldrig bliver entydig
Det giver god mening at fortælle den på én gang personlige og politiske historie om mennesket Manning som teater. For på teatret er der faktisk en krop. Når monologen ’Manning er fri’ viser os kroppen som den scene, det virkelige drama udspiller sig på, tilfører den en klarhed, der heldigvis aldrig bliver entydig
13. marts 2018

Chelsea Manning legemliggør i egen ene person og helt korporligt, hvordan det private i dag er politisk. Historien om den tidligere amerikanske soldat (og mand) som blev dømt til 35 års fængsel for at lække hemmelige dokumenter om USA’s krigsførelse i Afghanistan og Irak; som den 17. maj sidste år blev løsladt og forlod fængslet som kvinde efter at have afsonet syv år af sin straf, benådet af Barack Obama; og som nu stiller op til det amerikanske Senat, er en historie, hvor det personlige og det politiske ikke kan skilles. 

Tidens ideologiske brydninger omkring krig, køn, og hvad der i begge henseender skal forblive fortroligt eller privat, og hvad der må gøres offentligt, viser sig ingen steder klarere end i selve Mannings nu frie krop.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer