Læsetid: 4 min.

’Battle of The Sexes’ fører kvindekamp med ketsjere i 70’ernes mandehørm

En morsom og rørende 70’er-nostalgisk film, som påpeger, at der ikke er noget at være nostalgisk over – i hvert fald ikke når det kommer til kønsroller og seksualmoral i datidens USA. En datid, hvor magtens mænd syntes, at kvindelige tennisstjerner, der ville have ligeløn, var til grin. I ’Battle of The Sexes’ erfarer vi, hvem der ler sidst
»Den amerikanske melodramakomedie Battle of The Sexes handler om kvindekamp med ketsjere« skriver Ralf Christensen. 

»Den amerikanske melodramakomedie Battle of The Sexes handler om kvindekamp med ketsjere« skriver Ralf Christensen. 

Melinda Sue Gordon

13. april 2018

Det virker lodret forkert. En tv-journalist er i gang med at interviewe tennisstjernen Rosie Casals uden for banen. Sagen er, at den mandlige journalist holder den betragtelig mindre kvinde om skulderen under hele interviewet, ja, til sidst har han armen rundt om hendes hals.

Scenen er fra den aktuelle film Battle of The Sexes og virker absurd i dag, hvor man ville man have skreget chikane fra alle byens tage. Men det var – som man siger – en anden tid. Nærmere bestemt 1973. I journalistens faste og stadig mere intime greb om Casals afsløres en vanemæssig patronisering af kvindekønnet og et fast adgangskort til smålummer omgang med kvindekroppen. I det greb gemmer sig al mulig grund til kvindekamp. Og det får vi i filmen og i tenniskampen, som interviewet er en optakt til, nemlig den legendariske – og virkelige – Battle of The Sexes-kamp, hvor Rosie Casals kollega og ven Billie Jean King skal dyste med Bobby Riggs.

Ulighed i toptennis

Med anslåede 90 millioner tilskuere på verdensplan går dengang 29-årige King – en af de største kvindelige tennislegender – og den 55-årige Wimbledon- og U.S. Open-vinder Riggs på banen. Kampen er på forhånd ulige.

Riggs havde bare en humoristisk pengemaskine kørende, mens King gik på banen for at udfordre tidens mandschauvinisme, uligheden generelt og specifikt de ulige lønforhold i toptennis. På spilledagen, den 13. maj 1973, var det stadig planen, at kvinder skulle modtage 1.500 dollar for en sejr ved U.S. Open, mens mændene skulle modtage 12.000. Jep, otte gange mere.

Den amerikanske melodramakomedie Battle of The Sexes handler om kvindekamp med ketsjere. Den er undfanget før #MeToo, men den minder os om at forkæmperne for ligestilling må tage nogle seriøse chancer undervejs. I filmen forlader de største amerikanske stjerner – herunder King – det officielle amerikanske tennisforbund, da de hører om uligheden i U.S. Open. Derefter er de grundlæggende ude af loopet, men stabler deres egen turnering på benene.

Tennis med tre pudler i snor

Emma Stone spiller Billie Jean King, der undervejs i den professionelle kønspolitiske frigørelseskamp forelsker sig i frisøren Marilyn Barnett – selvom hun er gift med den – i filmen – virkelig kærlige, følsomme og hjælpsomme Larry. Stone er fremragende som en kvinde, der lader kuglerne prelle af på sig med et smil, men er helt uden panser, da hormonerne og følelserne opruster i hende. Hun balancer brillant mellem fornuft og følelse.

Steve Carrell er Bobby Riggs, og, manner, hvor er han sjov. Og hvor fremstilles han egentlig også kærligt kikset. Parkeret i en blindgyde i svigerfars firma og med ugentlige visitter hos de anonyme ludomaner, mens han i al hemmelighed vinder en Rolls Royce i en tenniskamp, hvor han holder tre pudler i snor.

King havde et kønspolitisk projekt og var i gang med en personligt seksuel revolution, Riggs var bare i midtlivskrise. Den ene kæmpede for sit liv, den anden ville ud af det.

Kærlighedssnak i camouflage

Jonathan Dayton og Valerie Faris, der tidligere bl.a. har instrueret den virkelig sjove og humanistisk finurlige Little Miss Sunshine udviser – lige som i den – et årvågent blik for komisk karaktertegning og rappe replikker. Men det er – også – i den intime undersøgelse af ordløst skuespil, at duoen denne gang brillerer. Og i dét, der ikke siges, på trods af at folk taler.

What We Talk About When We Talk About Love hedder en af den store forfatter Raymond Carvers novellesamlinger, og det kunne også have været en alternativ titel på Battle of The Sexes. For den handler i høj grad også om kærlighedsforholdet mellem King og Marilyn. Og om hvordan man taler om kærlighed uden direkte at gøre det.

Det begynder så tindrende sværmerisk i frisørsalonen, hvor flirten begynder og soundtrack-musikken skifter til noget magisk klingende. Og nærbillederne af den overvældede King siger langt mere end de formaliteter, hun får fremstammet.

Gemalen Larrys tavse erkendelse af, at hustruen har en lesbisk affære, er også formidabel, hvordan han i nærbilleder bider tabet i sig, mens han fører en praktisk samtale med den utro hustru. Og helt ordløst er der kameraets forsigtige undersøgelse af de nyforelskedes første kys og berøringer, der formår både at være closeup og samtidig erotisk forsigtigt ført.

Frækthøjt tempo, stort hjerte

Nostalgien er umiskendelig i instruktørernes og også fotografens tilgang. Billedkvaliteten er vildt grovkornet og synes at referere til tv-kvaliteten i netop 1970’erne. Lige som musikken selvfølgelig er i datidens toneklang.

Og Battle of The Sexes er da også en nostalgisk film i frækhøjt tempo og med stort hjerte. Men den påpeger, at der ikke er noget at være nostalgisk over, i hvert fald ikke når det kommer til kønsroller og seksualmoral i et USA, der syntes, at kvindelige tennisstjerner, der ville have ligeløn var til grin.

King og Riggs kæmpede om 100.000 dollar, og netop dén Battle of The Sexes-kamp (der har været tre) regnes for en milepæl inden for ligestilling i toptennis. Noget vi ikke engang har fået i dansk landsholdsfodbold endnu.

’Battle of The Sexes’ (uden danske undertekster). Instruktion: Jonathan Dayton og Valerie Faris. Manuskript: Simon Beaufoy. Amerikansk-britisk. (Biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu