Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Cardi B er en ny stor stemme i hiphoppen

Den amerikanske rapper Cardi B bider sig med sit nye album fast som en regulær kunstner på hiphopscenen. Hun tager chancer, er alsidig og gør alle idéer om, at hun skulle være et one-hit wonder til skamme. Det gør det selvfølgelig endnu mere ærgerligt, at hun har aflyst sin koncert ved årets Roskilde Festival
Cardi B optræder til iHeartRadio Music Awards, hvor hun også fandt prisen som Best New Artist 2018.

Cardi B optræder til iHeartRadio Music Awards, hvor hun også fandt prisen som Best New Artist 2018.

Mario Anzuoni

Kultur
17. april 2018

Historien går ofte, at Cardi B brugte musikken til at komme væk fra livet som stripper. At hun som en millenniumgenerationernes Askepot blev reddet fra sin triste skæbne, og at hun nu har lagt dette kapitel bag sig. Hendes egen sandhed er en anden.

Dansen fik hende ud af et dårligt forhold og tilbage i skole. Hun tjente gode penge på det, og hun brugte det som platform for en begyndende celebrity-status på de sociale medier. Og så lærte hun nogle vigtige ting af de russiske piger, hun arbejdede med – noget, som hun på en vis måde har brugt i sin musik.

Hun lærte, at hun kunne udnytte de mænd, der ikke behandlede hende ordentligt. At hun kunne vende situationen og tømme deres tegnebøger, mens de kiggede væk. Og hun fandt ud af, at der var en høj grad af empowerment i at vide, at dette var en mulighed – også uden for stripklubben.

På sit gennembrudshit »Bodak Yellow« indtog hun denne rolle som en boss lady, der ikke finder sig i noget, og som vender alle situationer til egen fordel.

Og hun gjorde det så overbevisende, at man kunne mærke trykket fra hendes blodrøde såler i hvert beat. Ja, endda så overbevisende, at hun med dette hårdt velsvingende nummer maste sig ind på de mandlige rapperes territorium og strøg op som nummer et på Billboards singlehitliste som den første kvindelige solorapper siden Lauryn Hill lå nummer et i 1998 med singlen »Doo Wop (That Thing)«.

Som kampsport eller sex

Hendes nye album, Invasion of Privacy, forventes i skrivende stund at gå direkte ind på førstepladsen på Billboards albumhitliste. Men Cardi B er med Invasion of Privacy ikke bare kommet for at slå hitlisterekorder. Hun tager chancer og udvider området for sin musikalske formåen, og det er tydeligt, at hun er kommet for at slå sig fast som en hiphopkunstner, der skal tages seriøst.

Først og fremmest manifesterer hun sin overlegenhed inden for den hårde trap-genre. »Drip (feat. Migos)«, »Bartier Cardi« »Money Bag« og førnævnte »Bodak Yellow« er med sylespidse drill-highhats, dybe stortrommer og tung dysterhed eksempler på ganske klassiske trap-produktioner – den genre, som Cardi B’s forlovede, rapperen Offset, og hans gruppe Migos også har hittet med.

Men Cardi B bringer sin egen musikalitet på banen og gør genren til sin. Hun trækker vokalerne, lægger trykket, som var det en særligt selvsikker gangart og skaber sit helt eget flow. En række hurtige huk, og et langt, dybt stød – kampsport eller sex, bestem selv. Som hun gør det på omkvædene i »Bodak Yellow«.

»I don't dance now, I make moooney moves / Say I don’t gotta dance, I make moooney move.«

Den selvstændige brud

Den følelse går rent igennem, Cardi B ejer denne brutale hiphop. Men noget af det storslåede ved Invasion of Privacy er, at Cardi B tillige og med fin føling for helheden folder andre sider af sin musikalske vifte ud. Ikke mindst åbner hun op for en følsomhed inden for det hårde.

På »Ring (feat. Kehlani)« kommer vi med flødeblød R&B-sensibilitet derind, hvor selv en ring på fingeren ikke kan fjerne usikkerheden, når hendes fyr ikke ringer. Og på den bossanova-vuggende »Be Careful« påminder hun sin fyr om, at han ikke skal tage hende for givet, og at han slet ikke skal rode rundt med andre piger.

Som et supplement til den brutale gangster boss lady omfavner hun med disse numre rollen som bruden, og hun leger her med nogle tunge og vel også modsatrettede figurer – især inden for amerikansk popkultur. Men hos Cardi B bliver de forenede.

Hendes brud er ikke underkastet. Når sangeren SZA på pladens afslutning »I Do (feat. SZA)«, synger ægtefolkets troskabsed »I do,« følger hun op med at synge, »what I like, I do, I do.«

Sådan er Cardi B. Hun gør, hvad hun vil, og hun gør alt, hun rører ved, til sit eget. Trapmusik og R&B, gangsteren og bruden, alle bilerne og designerkjolerne, individualismen og konsumerismen. Det er noget af det, der gør Invasion of Privacy helt og aldeles overbevisende, og det er det, der får Cardi B til at skinne som en ny guldkæde under hiphoppens sol.

Cardi B: ’Invasion of Privacy’ (Atlantic Recording Corporation/Warner Music Group)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her