Fatih Akin har skabt en ubærligt hjerteskærende fortælling, som ikke helt holder kadencen

Med en fremragende Diane Kruger i front får Fatih Akins Golden Globe-vindende ’Ud af intet’ skabt en næsten ubærligt hjerteskærende fortælling om forløbet efter en terrorbombe i Hamborg – og om den farlige hævntørst, når ulykkelige mennesker ikke har noget at miste

Camera Film

12. april 2018

Siden tyske Fatih Akin bragede igennem med Mod muren i 2004, har han brugt sine tyrkiske rødder som afsæt for dramatiske eller kulørte kulturmødefortællinger.

Dokumentarfilmen Crossing the Bridge inviterede året efter til en rejse gennem Istanbuls musiklandskaber, og i den lettere ende af skalaen har han budt på fusionskøkkenkomedien Soul Kitchen om konflikterne mellem en tysk-græsk kok og lokale ’ganeracister’.

Akin har imidlertid også en mere alvorlig side, som bl.a. er kommet til udtryk i hans ’kærlighed, død og djævel’-trilogi, der indledtes med Mod muren’s rå kærlighedshistorie. Anden del af trilogien var dramaet På himlens kant, hvor et dødsfald i det tyske udløste en rejse efter svar til Tyrkiet, mens tredje del, The Cut (som ikke fik dansk premiere), var et skuffende historisk rod om en mand, der efter at have overlevet det armenske folkedrab, rejser ud i verden for at finde sine bortkomne døtre.

Akin favner hele stemningsregisteret, og derfor ved man aldrig, hvad man skal forvente af en ny film af ham.

Knugende chok og sorg

Hans nye drama Ud af intet sender først positive vibrationer, for filmen åbner med smittende lykke, da en glædestrålende Katja (Diane Kruger i sin første tysktalende hovedrolle) gifter sig med kurdiske Nuri (Numan Acar), mens han sidder i fængsel. Seks år senere har de en glad familie og sønnen Rocco. Nuri driver en virksomhed i en gade med tyrkiske forretningsdrivende i Hamborg, og Akin fanger i få scener byens multietniske energi, mens Katja sætter Rocco af hos Nuri og tager på badeanstalt med en veninde.

Der er drama i luften, men det er alligevel en mavepuster, da Katja kommer tilbage og erfarer, at både mand og søn er blevet ofre for en bombeeksplosion. Dermed bevæger filmen sig ind i en knugende skildring af chok og sorg, som Kruger levendegør så hjerteskærende og hverdagsnært, at det i sekvenser er næsten ubærligt. Præstationen skaffede hende prisen som bedste skuespillerinde i Cannes, og den har helt sikkert også været udslagsgivende for den Golden Globe, som filmen senere vandt foran bl.a. The Square.

Retsdrama om offeret

Ud af intet fortælles som en tragedie i tre dele. Første del, med titlen ’Familie’, tager os indgående gennem Katjas følelsesmæssige stadier efter tabet. Fra hun vantro indser katastrofen over køb af den alt for lille kiste til de efterfølgende svære relationer til både forældre og svigerforældre og veninden og politiet, som mistænker, at Nuris kriminelle fortid har udløst bomben.

Kruger har aldrig været bedre, mens hun som tatoveret overlever, kæmper sig ind i filmens anden del, ’Retfærdighed’, hvor et nynazistisk par er under anklage. Akin har skrevet manuskriptet sammen med Hark Bohm, der bl.a. er advokat, og det har formodentlig været med til at skabe den detaljerige skildring af retsdramaet, hvor Katja endnu en gang må gennemleve tabet, mens hendes anklagerven (Denis Moschitto) passioneret fører hendes sag.

»Jeg må indrømme, at jeg tit keder mig, når jeg ser spillefilm. Og det ville jeg for alt i verden undgå. Jeg ville ikke lave en moralsk pegefinger af en film, og jeg ville heller ikke indtage en offerrolle. Jeg ville tematisere emnet på en reflekteret måde og samtidig lave en underholdende film,« siger Fatih Akin.

Man kan indvende, at de umælende anklagede og den dæmoniske forsvarsadvokat (Johannes Krisch) ikke tilbyder nuancer eller indblik i modpartens bevæggrunde, men det velskrevne forløb er en sand gyser med fokus på offerets perspektiv. Afgørelsen sender effektivt filmen videre til dens afsluttende del, ’Havet’, hvor helheden til gengæld slår sprækker, selv om Kruger fortsat er forrygende.

Hvad er op og ned?

Hvordan filmen ender, skal ikke afsløres her, men det virker, som om Akin og Bohm har kæmpet med en passende slutning frem mod rulleteksterne om hadforbrydelser. Hvordan skal et samfund eller ofre forholde sig til politiske ekstremister, der søger beskyttelse gennem de demokratiske institutioner, som de bevidst modarbejder? Hvor går man hen med sin sorg og vrede, hvis retssystemerne knager?

Efter anden dels regn bevæger Krugers Katja sig nu mod Grækenlands sol, mens lydsiden af Queens of the Stone Age-frontmand Josh Homme driver dramaet. Filmens allersidste billeder vender som en kommentar til historien himmel og hav på hovedet, så man inviteres til kritisk granskning af det, man lige har set. Og der er helt sikkert nok at diskutere i Akins drama. Men det er frem for alt Krugers præstation, som sidder tilbage i kroppen.

’Ud af intet’/’Aus dem Nichts’. Instruktion: Fatih Akin. Manuskript: Hark Bohm. Tyskland og Frankrig. Biografer over hele landet

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel