Læsetid: 3 min.

Film om tragisk divaliv forsømmer nuancerne mellem ekstase og ubærlighed

Filmen ’Dalida’, som handler om en af Frankrigs største sangerinder, kammer over i sin iver efter at ramme historien om den tragiske diva klokkerent
Sangeringen Iolanda Gigliotti havde kunstnernavnet Dalida. Filmen af samme navn kammer over i sin iver efter at ramme historien om den tragiske diva klokkerent, mener Informations anmelder.

Sangeringen Iolanda Gigliotti havde kunstnernavnet Dalida. Filmen af samme navn kammer over i sin iver efter at ramme historien om den tragiske diva klokkerent, mener Informations anmelder.

41Shadows

26. april 2018

Uanset om man kender til den legendariske chanteuse Iolanda Gigliotti med kunstnernavnet Dalida og hendes livshistorie i forvejen, er man fra begyndelsen af Lisa Azuelos’ Dalida klar over, at det er en tragisk skæbne, der skal udfoldes.

Filmen lægger ud med at vise Dalidas (Sveva Alviti) første selvmordsforsøg i 1967, 34 år gammel og 11 år inde i en glorværdig karriere som fornyer af den franske chanson-tradition for smægtende og teatralske kærlighedsballader.

Dalidas kæreste, den italienske sanger Luigi Tenco (Alessandro Borghi), har kort forinden begået selvmord, og under påskud af at skulle besøge hans familie tager Dalida afsked med sine søskende og trofaste støtter for i stedet at tjekke ind på det hotelværelse, hvor man i tilbageblik ser de to ligge omslynget, talende om Heidegger og døden, for at gøre en ende på det hele. Det lykkes ikke.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu