Læsetid: 9 min.

Hos Hestelund og Ravn er vi kodet med et begær efter forbrug, selv om vi ikke selv forstår hvorfor

Lea Guldditte Hestelunds nye og vilde udstilling på Overgaden, ’Consumed Future Spewed Up As Present’, er en totalinstallation af skulptur, rum og fiktion, som forfatteren Olga Ravns kommende roman ’De ansatte’ indgår i. Informations kunstanmelder Ida Marie Hede og litteratur- og teateranmelder Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen har prøvet at finde hoved og hale i udstillingen sammen
Lea Guldditte Hestelunds nye udstilling ’Consumed Future Spewed Up As Present’ er en totalinstallation af skulptur, rum og fiktion, som forfatteren Olga Ravns kommende roman ’De ansatte’ er en del af.

Lea Guldditte Hestelunds nye udstilling ’Consumed Future Spewed Up As Present’ er en totalinstallation af skulptur, rum og fiktion, som forfatteren Olga Ravns kommende roman ’De ansatte’ er en del af.

Anders Sune Berg

18. april 2018

Ida Marie Hede:

Danske Lea Guldditte Hestelund bearbejder og forvrænger i sin praksis som kunstner de vestlige (fitness)kropsidealer og kønskoder, hun selv er formet af, med et skamløst blik på sig selv som et ungt, smukt og disciplineret materiale. Da hun i 2015 tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi trænede hun sin krop til at minde om den antikke skulptur Diskoskasteren og udstillede et androgynt selvportræt med en samling tvetydige fitnessredskaber i marmor. Hestelund iscenesætter køligt kroppen som en ting, men i hendes aktuelle udstilling på Overgaden, Consumed Future Spewed Up As Present, udarter dette sig ind i en mere weird og mindre menneskelig verden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

Godt nok gives der ikke et klart defineret "hoved og hale" bud på, hvad udstillingen egentlig drejer sig om i konceptuel forstand, men i dialogform en række refleksioner til videre mentalt arbejde, hvad det er, man konfronterer sig selv med, når man besøger udstillingen. Som sådan fungerer artiklen fint.

Et besøg på udstillingen kan også efterlade et ubehag i form af en følelse af at have ladet sig underkaste en queeret voldtægt. Undervejs kom jeg til at tænke på Salvador Dalis fetichistiske lyst til i en periode at bære naziuniformer og hans refleksioner over behaget ved at stramme skråremmen, så den skar ind i kødet.

Ib Christensen

Det første jeg tænkte da jeg så overskriften var- Det kan være CEPOS kan forklare jeres rationelle valg. LOL

Grethe Preisler

Spring op og fald ned på overskriften. Det ligner kunstværker fremstillet med henblik på afsætning til ejerne af The Saxo Collection.