Læsetid: 2 min.

En lang kæde af lige akkurat afværgede nødsituationer

Der findes kun stakkede frister for hovedpersonen i den iranske debuterende instruktør Ida Panahandehs ’Nahid’. Som enlig mor savner hun penge og rettigheder og forsøger at få tingene til at hænge sammen gennem et midlertidigt ægteskab – en iransk ordning, der gør korte forhold legale
Ida Panahandeh er dokumentarist, og det er tydeligt, at hun har taget realismen med ind i sin første spillefilm om en økonomisk trængt fraskilt enlig mor. 

Ida Panahandeh er dokumentarist, og det er tydeligt, at hun har taget realismen med ind i sin første spillefilm om en økonomisk trængt fraskilt enlig mor. 

Pr Foto

20. april 2018

Da den unge enlige mor Nahid (Sareh Bayat) kommer hjem til sin lejlighed, har udlejeren skiftet låsen ud. Hun er tre måneder bagud med huslejen. For at Nahid og sønnen Amir Reza (Milad Hussein Pour) alligevel kan få et sted at sove, låner underboen dem nøglen til den nye lås. Hun skal bare have den tilbage næste morgen, inden udlejeren kommer tilbage fra en rejse, ellers er hun også på spanden. 

Den slags stakkede frister og midlertidige løsninger er den iranske instruktør Ida Panahandehs debutfilm Nahid (2015), der vises som månedens film i Cinemateket, fuld af. Filmens scener danner en lang kæde af lige akkurat afværgede nødsituationer. Løsningen på det ene problem bliver kimen til det næste. En stor del af karakterernes interaktioner handler om penge og værdigenstande, der skifter hænder, gemmes væk eller simpelthen bare mangler. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu