Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film

11. maj 2018

CANNES – Det begyndte så småt i 2016, hvor danske film ikke solgte mange billetter i biografen, men hvor en række unge, spændende instruktører begavede os med film, som pegede i nye retninger kunstnerisk set. Tendensen fortsatte i 2017, der økonomisk også var lidt af et katastrofeår, men kreativt et lyspunkt, og her i 2018 ser det også ud, som om de mest interessante film kommer fra knap så velbeskrevne navne – hvis man altså lige ser bort fra Lars von Trier.

I næste uge er der f.eks. premiere på iranskfødte Milad Alamis allerede roste psykologiske drama, Charmøren, og senere på året kommer både Gustav Möllers thriller, Den skyldige, og Isabella Eklöfs gangsterdrama, Holiday, der begge blev vist på filmfestivalen i Sundance tidligere i år – Den skyldige vandt endda festivalens publikumspris. Og her på filmfestivalen i Cannes blev publikum i går ganske taget ved næsen af en anden iranskfødt instruktørs nye film, nemlig Gräns (Grænse på dansk) af Ali Abbasi.

Det er den forbindelse værd at notere sig, at samtlige fire ovennævnte instruktører kommer fra eller har opholdt sig i Sverige, inden de rejste til Danmark og begyndte at lave film eller studere på Den Danske Filmskole. Abbasi lavede således sin første film, den Rosemarys baby- og Frankenstein-inspirerede Shelley (2016), i Danmark, mens Gräns, der i Cannes vises i sideserien Un Certain Regard, er en svensk-dansk koproduktion.

Aparte kærlighedshistorie

Hovedpersonen i Gräns, Tina (Eva Melander) er en noget aparte udseende yngre kvinde, der arbejder som toldbetjent i det nordlige Sverige. Hun står vagt ved færgen fra Finland, og når passagererne går fra borde, kan hun fornemme, om de har rent mel i posen eller ej. Hun kan simpelthen lugte, om de er bange, skammer sig, er kede af det eller noget helt fjerde, og på den måde er hun et effektivt værktøj for toldvæsenet – og bliver det siden også for politiet.

Ellers er hendes hverdag med dagdriveren Roland (Jörgen Thorsson) ganske trivielt, når hun da ikke lige nyder naturen og at være tæt på dyrene, der ikke er bange for hende. En dag møder Tina dog en mand, Vore (Eero Milonoff), der både forvirrer og fascinerer hende. Han lugter anderledes end alle andre, og han ligner hende – han har samme dyriske udstråling og aparte udseende – og inden længe flytter han ind i hendes gæstehus. Og Roland flytter ud af hendes liv.

Og så begynder en af de mest aparte kærlighedshistorier og frigørelses- og dannelsesfortællinger, jeg nogensinde har set. Jeg vil ikke afsløre for meget om, hvem eller hvad Tina og Vore viser sig at være, blot at hans opdukken vender hendes verden fuldstændig på hovedet og sætter gang i en vild og voldsom række af begivenheder.

Genrefilmen som indpakning

Jeg kan dog godt afsløre, at Ali Abbasi gerne bruger genrefilmen som udgangspunkt for sine fortællinger om identitet, kærlighed, forfølgelse og accept, og at Gräns er baseret på en bog af den svenske forfatter John Ajvide Lindqvist, der også skrev bogen bag Tomas Alfredsons vidunderlige og ikke helt almindelige vampyrfilm, Lad den rette komme ind.

Måske kunne Gräns godt være lidt kortere, men hold da op, en tur i vridemaskinen, Abbasi og hans medmanuskriptforfatter, Isabella Eklöf – ja, hende med Holiday – giver publikum. Det er en på én gang morsom og barsk film, der virkelig ikke ligner mange andre, og man griner og gyser undervejs. Det gjorde jeg og det øvrige publikum i hvert fald til den officielle premiere på filmen torsdag aften, hvor også instruktør og skuespillere deltog.

Og selv om Gräns altså hovedsageligt er en svensk produktion, er der velsagtens god mulighed for, at Abbasi igen kommer til Danmark for at lave film og på den måde bidrage til den filmkunstneriske opblomstring, som han og de øvrige unge instruktører står bag i disse år.

Gräns er endnu ikke premieresat i Danmark, men mon ikke den snart bliver det

Mere fra filmfestivalen i Cannes i den trykte avis, på information.dk og Twitter: @monggaard

Serie

Cannes 2018

Lars von Trier og hans seriemorderfilm, ’The House That Jack Built’, er på plakaten til årets filmfestival i Cannes, den 71. af slagsen. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og skriver dagligt i avisen, på nettet og på Twitter fra festivalen, hvor den ypperste filmkunst fejres – og Netflix er forment adgang.

Seneste artikler