Læsetid: 3 min.

Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film 

To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film 

11. maj 2018

CANNES – Det begyndte så småt i 2016, hvor danske film ikke solgte mange billetter i biografen, men hvor en række unge, spændende instruktører begavede os med film, som pegede i nye retninger kunstnerisk set. Tendensen fortsatte i 2017, der økonomisk også var lidt af et katastrofeår, men kreativt et lyspunkt, og her i 2018 ser det også ud, som om de mest interessante film kommer fra knap så velbeskrevne navne – hvis man altså lige ser bort fra Lars von Trier.

I næste uge er der f.eks. premiere på iranskfødte Milad Alamis allerede roste psykologiske drama, Charmøren, og senere på året kommer både Gustav Möllers thriller, Den skyldige, og Isabella Eklöfs gangsterdrama, Holiday, der begge blev vist på filmfestivalen i Sundance tidligere i år – Den skyldige vandt endda festivalens publikumspris. Og her på filmfestivalen i Cannes blev publikum i går ganske taget ved næsen af en anden iranskfødt instruktørs nye film, nemlig Gräns (Grænse på dansk) af Ali Abbasi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu