Læsetid: 4 min.

Dansk romankunst har i Thomas Korsgaard fået en stilsikker fortæller og indsigtsfuld ekspert i mislykket samtale

Thomas Korsgaard fortsætter i sin anden roman med sikker hånd afdækningen af »syg« kommunikation i en familie belastet af hemmeligheder, løgne og svigt
Thomas Korsgaard fortsætter i sin anden roman med sikker hånd afdækningen af »syg« kommunikation i en familie belastet af hemmeligheder, løgne og svigt

Mikkel Berg Pedersen

4. maj 2018

Bare fem kvartaler efter Thomas Korsgaards velfortalte debut, den familieskeptiske opvækstskildring Hvis der skulle komme et menneske forbi, foreligger, hvad der i forlæggersproget lidt selvmodsigende kaldes en selvstændig fortsættelse. En dag vil vi grine af det har nøjagtig samme format, samme sceneri i form af en nedlagt gård for enden af en grusvej i nærheden af Skive, samme gennemgående personer og samme lidt spøjse halvtriste humor.

Debutbogen fik en ret pudsig medfart, fordi forfatteren åbent og ærligt vedgik, at dens skildring af drengen Tue og hans mildt sagt dysfunktionelle familie havde selvbiografisk baggrund. Dette kom til dels til at styre modtagelsen i dele af pressen på trods af, at de anvendte litterære iscenesættelsesgreb nu ellers var svære at se bort fra. Jeg tænker for det første på Thomas Korsgaards eminente replikkunst, for det andet på hans suveræne sans for kompositionel afskæring og pausering og for det tredje på tekstens diskrete forvandling af dagligdags genstande til signifikante symboler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu