Læsetid: 2 min.

Der var engang en familie … eller var der?

Den japanske filminstruktør Kore-eda Hirokazu har med sin nye film, ’Shoplifters’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, lavet endnu en fremragende skildring af familieliv, både det, man er født ind i, og det, man selv vælger
Far og søn har fundet en effektiv måde at stjæle mad og andre fornødenheder på til resten af familien i storbyens supermarkeder i Kore-eda Hirokazus ’Shoplifters’. 

Far og søn har fundet en effektiv måde at stjæle mad og andre fornødenheder på til resten af familien i storbyens supermarkeder i Kore-eda Hirokazus ’Shoplifters’. 

Filmfestivalen i Cannes

15. maj 2018

CANNES – Et af de gennemgående temaer i årets konkurrencefilm på filmfestivalen i Cannes synes at være den kærlighed, der ikke trives eller kan overleve svære omstændigheder. Et andet tema fokuserer på familier under pres, hvad enten det er den slags familier, man er født ind i, eller dem, man selv vælger.

Den produktive japanske filminstruktør og humanist Kore-eda Hirokazu, der som sædvanlig, havde jeg nær sagt, er i Cannes med en ny film, er en af familiedramaets fornemste repræsentanter. Han har en næsten magisk evne til at fortælle bevægende, engagerede og poetiske historier om børn og deres søskende, forældre og bedsteforældre. Hans film – f.eks. Min søns familie (2013), Søstre (2015), Efter stormen (2016) – er stilfærdigt fortalt og gør ikke meget væsen af sig, men man skal være ualmindeligt hårdhjertet for ikke at blive berørt af dem.

Hans nye film, Shoplifters, handler om en lille, fattig familie bestående af bedstemor, far, mor, tante og en søn, der bor under samme tag i et lille, forfaldent hus, det eneste midt i et moderne boligbyggeri i storbyen, og her kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen. Faren og sønnen bedriver butikstyveri – de har et effektivt system til at aflede de ansattes opmærksomhed – mens moren arbejder på fabrik, den unge tante i en slags stripklub, og bedstemoren hæver sin afdøde mands gode pension.

En art valgfamilie

En dag ser far og søn igen en lille pige fra en nabolejlighed sidde udenfor på altanen i bidende kulde. Det er ikke første gang, og de tager hende med hjem, hvor hun snart bliver en del af familien. Hun har sår og ar over hele kroppen – hun siger selv, at hun er faldet – og familien nænner ikke at sende hende tilbage til de voldelige forældre.

Det er på dette tidspunkt i Shoplifters, at man begynder at forstå, at den lille familie ikke er helt almindelig, at dens medlemmer faktisk slet ikke er beslægtet med hinanden, men udgør en art valgfamilie, der har fundet sammen i en verden og et samfund, som ikke vil kendes ved dem – som så at sige har smidt dem væk.

Shoplifters vækker mindelser om Kore-eda Hirokazus fremragende gennembrudsfilm, Nobody Knows (2004), der handler om fire søskende, som må klare sig selv, da deres mor forsvinder. Der er den samme hjertevarme og medmenneskelige indlevelse i hovedpersonernes tilværelse, som på overfladen ligner alle andres, men som ved nærmere eftersyn afslører ensomme, sårede og bange individer, der har brug for noget at være en del af og nogle at være tæt på.

Få instruktører kan som Kore-eda få hverdagslige gøremål og begivenheder – et regnvejr, en tur til stranden, en jagt på insekter – til at tage sig så poetiske og smukke ud, samtidig med at han uden store armbevægelser eller udvendighed skaber dramatiske og stærkt følelsesladede øjeblikke, efterhånden som man begynder at forstå, hvem hans personer er, og hvad de har oplevet. Det er bittesmå detaljer, der tilsammen skaber et stort og stærkt hele, som det er svært at ryste af sig igen.

Shoplifters kommer til danske biografer senere på året

Mere fra filmfestivalen i Cannes i den trykte avis, på information.dk og Twitter: @monggaard

www.festival-cannes.fr

Serie

Cannes 2018

Lars von Trier og hans seriemorderfilm, ’The House That Jack Built’, er på plakaten til årets filmfestival i Cannes, den 71. af slagsen. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og skriver dagligt i avisen, på nettet og på Twitter fra festivalen, hvor den ypperste filmkunst fejres – og Netflix er forment adgang.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu