Læsetid: 2 min.

Father John Misty er indiefolk-genrens faderfigur

Ligesom i kristen kultur har betydningen af faderskikkelsen haft en grundlæggende betydning for Father John Misty. I sin religiøse ungdom har han opfattet faderen som en dommer over folks handlinger. Men på sit nye album, ’God’s Favorite Customer’, vil Father John Misty gerne fremstå som en kærlig og livsklog faderfigur
Ligesom i kristen kultur har betydningen af faderskikkelsen haft en grundlæggende betydning for Father John Misty. I sin religiøse ungdom har han opfattet faderen som en dommer over folks handlinger. Men på sit nye album, ’God’s Favorite Customer’, vil Father John Misty gerne fremstå som en kærlig og livsklog faderfigur

Zoran Veselinovic

1. juni 2018

Det er som indiefolk-lytternes både livskloge og lettere kiksede faderfigur, at Father John Misty har fundet sin plads blandt genrens hovednavne. Den amerikanske musiker med det borgerlige navn Joshua Tillman begyndte som trommeslager i yderkanten af indiefolk-bandet Fleet Foxes, men siden 2004 har han selv stået forrest i rampelyset på sine excentriske soloalbums. Først under navnet J. Tillman, siden Father John Misty.

Han voksede op i Maryland, i et kristent hjem, hvor det til at begynde med så ud til, at han skulle være præst. Men i stedet for traditionelle prædikener valgte den unge fritænker at forkynde sin tolkning af livet gennem musikken. Et valg, der forårsagede brud, men siden genforening med familien.

Father John Mistys livssyn er langt fra de budskaber, han er opdraget med, som har handlet om at søge noget større end livet. Inde bag de imponerende fløjteevner og den blankpudsede high-hat rummer hans sange ønsket om blot at være et menneske »In the business of living«.

En lille frelse

Modsætningen mellem fundamentalistisk opdragelse og senere frigørelse gør Father John Misty til en sammensat figur, der ikke lægger skjul på, at han har været nødt til at tage mange dialoger med sig selv undervejs – og stadig kan føle sig skeptisk over for de mindste ting. Hans sorgmuntre sangskrivning understreger sindets konstante vekslen mellem tro og tvivl – og rammer lyden af noget helt eksistentielt.

Der er også en lille frelse i, at Father John Mistys diskussion af eksistensen aldrig kommer til at virke for utilgængelig eller for tung. Og på sit nye album God’s Favorite Customer er han så heller ikke holdt op med at skrive pænt stereotype kærlighedssange, som for eksempel »The Songwriter«, der kunne passe ind i enhver indiefilm.

Med tekstreferencer til horoskoper og new age-kultur på nummeret »Hangout At The Gallows« vrænger han også ad den aktuelle hype, der for unge handler om at gøre hverdagen til et cirkus af mystik og spiritualitet.

Foredrag om hverdagen

Med God’s Favorite Customer har Joshua Tillman skabt et værk, der blander livets store spørgsmål med en oprigtig sans for sangskrivning, poetisk såvel som musikalsk. Numrene er bygget op om en blanding af visdomsord og tragikomiske hverdagsanekdoter, indimellem afbrudt af fint timede, nynnende ah-sekvenser. Og selvom Mistys bagkatalog tidligere har indeholdt religiøse referencer, er det første gang, at hans egen konflikt med kristendommen står så tydeligt.

Som en hyldest til de faderskikkelser, Tillman selv har søgt frelse hos, ligger God’s Favorite Customers tekstunivers tæt op af den amerikanske folkemusiks hovednavn, Bob Dylan, der har haft en tidlig indflydelse på den unge musiker. Men frem for alt virker Father John Misty endelig tilfreds med at være sig selv. Han er blevet den drømmende, lettere vemodige og sjældent direkte frygtede faderfigur, der holder dybsindige foredrag om hverdagen, mest for sig selv – men som bestemt ikke er så virkelighedsfjern, som han ser ud til.

Father John Misty: ’God’s Favorite Customer’ (Bella Union/SubPop)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu