Læsetid: 4 min.

’Isle of Dogs’ er en håndlavet film skabt af en mester

Wes Anderson fortæller en charmerende og følelsesladet, men ikke oversentimental historie om outsidere, der finder sammen og hjælper hinanden i sin seneste stop motion-animerede film, ’Isle of Dogs’, der rummer en skøn og sjælden tekstur og stoflighed
Handlekraftige Atari og hans hundevenner er på krigsstien i Wes Andersons vidunderlige stop motion-film, ’Isle of Dogs’.

Handlekraftige Atari og hans hundevenner er på krigsstien i Wes Andersons vidunderlige stop motion-film, ’Isle of Dogs’.

Nordisk Film

31. maj 2018

Stoflighed, kultur og artefakter.

Det er tre af de ting, jeg først kommer til at tænke på, når talen falder på den amerikanske filmskaber Wes Anderson og hans vidunderlige, gennemdesignede film.

Der er også mange andre: Humor, varme, excentriske outsidere, humanisme, musikalitet og billedmæssig originalitet.

Få formår som Anderson at skabe smukke, særegne, stærkt stiliserede og poetiske verdener, der er fulde af tableauer og genstande, som man kan fortabe sig i. Det har han gennem de seneste cirka 20 år gjort i mange film, fra gennembruddet Rushmore og The Royal Tenenbaums over The Darjeeling Limited og Moonrise Kingdom til mesterværket The Grand Budapest Hotel.

Når man tænker på, hvor meget Anderson former og styrer sine universer, er det ikke så mærkeligt, at han også er glad for animationsfilm. Tidligere har han instrueret det usædvanlige familiedrama, Fantastic Mr. Fox, der havde en ræv i hovedrollen og var forklædt som kupfilm, og nu er han biografaktuel med Isle of Dogs, en meget ambitiøs, eksotisk og ikke mindre veldrejet stop motion-film om en dreng og hans hund.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu