Læsetid: 7 min.

Leonardo da Vincis verden er én stor gråzone

Frank Zöllners monografi om Leonardo da Vinci og katalog over hans malerier er det bedste sted at starte, hvis man vil nærstudere Leonardos malerier
‘Salvador Mundi‘ på auktionshuset Christie's i London. Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman købte sidste år maleriet for 450 millioner dollar.

‘Salvador Mundi‘ på auktionshuset Christie's i London. Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman købte sidste år maleriet for 450 millioner dollar.

Kirsty Wigglesworth

18. maj 2018

Da Leonardo da Vincis billede af den velsignende Kristus eller Salvator Mundi sidste år blev solgt af auktionshuset Christie’s for 450 millioner dollar – tilsyneladende til den saudiske kronprins, der formodentlig var i konkurrence med rivalerne i Qatar – var det en objektivt målbar bekræftelse af, at Leonardo er i særklasse. Han er et af de stærkeste sindbilleder, vi har skabt os af menneskeligt geni, men samtidig den dyreste kunstner nogensinde, og prisen betyder som bekendt mere end det meste andet i vore tider.

Salvator Mundi, der snart vil blive udstillet i det nyåbnede, Jean Nouvel-tegnede Louvre-museum i Abu Dhabi, er et trofæ. Den astronomiske pris er en del af pointen, og det er et kulturpolitisk kup for såvel huset Saud som Emiraterne således at kunne tage dette nysalvede ikon i besiddelse – den kulturelle kapital opvejer såvel den økonomiske som den ikonoklastisk teologiske.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu