Læsetid: 3 min.

Nanna Lysholt Hansen kalder alle fremtidens døtre

Nanna Lysholt Hansen henvender sig moderfeticherende og moderligt urovækkende til os alle om fremtid og feminisme i sin organiske og teknologisk medierede performance-serie ’Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene’
Den nøgne krop i kunstrummet opleves som på én gang seksuel, arbejdende, medicinsk, osv.; den er alle sine fremkomster.

Den nøgne krop i kunstrummet opleves som på én gang seksuel, arbejdende, medicinsk, osv.; den er alle sine fremkomster.

PR-foto

24. maj 2018

Publikum sidder op af væggene i galleri Meter på Nørrebro. Gennemsigtigt hudfarvet chiffon flagrer i vinduerne. Nanna Lysholt Hansen kommer ind og sætter sig på gulvet i havfruepositur. Midt i rummet foran hende ligger en gigantisk anatomisk snehvid klitorisfigur i flamingo fra hendes skulpturserie The Chthonic Ones.

Hun er nøgen, men ansigtet er dækket af en hudfarvet maske i groft stof. Hun har headset på og begynder straks at tale. Det virker, som om hun taler igennem masken: Læberne og svælget bevæger sig. Men stemmen har en selvsikker klang. Der er ingen tøven. Det varer lidt, før jeg forstår, at det er playback.

Lysholt Hansen er i gang med performancen Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene #6 som del af udstillingen Shaking the Habitual på galleri Meter om feministiske utopier. Dear Daughter-serien består af tre forskellige performances, hver især er opført i flere versioner, Lysholt Hansens krop ofte iscenesat som ét blandt flere installatoriske elementer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu