At se på Ida Praetorius i ’Spar dame’ er et skæbnesvangert eventyr i sig selv

’Spar dame’ er en ny helaftensballet med alt, hvad der skal til af begær og bedrag. Med Ida Praetorius som Den Kongelige Ballets lysende følelsesdanser
Ida Praetorius danser, så følelserne vælter ud af hende over for Andreas Kaas’ griske spillefugl i Spar Dame.

Pressefoto

4. maj 2018

Der er stil over denne Spar Dame. Hun ankommer fornemt i en majestætisk sort kåbe og skinnende hvid minkkrave, mens Tjajkovskij hvirvler op fra orkestergraven. Den Kongelige Ballets dansere står opstillet parvis i skinnende taft, mens et gitter hænger over hovedet på dem – som varsel om historiens dystre udfald. Så krænger grevinden kåben af sig og står i den rødeste røde kjole med et diamanthalssmykke, der stråler Gamle Scene op. Og så går det naturligvis galt …

Det er den engelske hitkoreograf Liam Scarlett, der har skabt den nye helaftensballet Spar dame specielt til Den Kongelige Ballet. Han er kun 31 år, men allerede efterspurgt i den internationale balletverden; sidste år skabte han en Carmen til Nasjonalballetten i Oslo, og næste år koreograferer han en ny Svanesøen til Royal Ballet i London. Hans trin er baseret på den klassiske ballets teknik med tåspidsdans og høje spring. Men det er egentlig ikke de enkelte bevægelser, men hans evne til at vise psykologiske relationer i et moderne turbotempo, der er hans koreografiske særkende.

Dræberblik

I Spar dame er Liam Scarlett inspireret af Pusjkins novelle fra 1834. Hovedpersonen er en grevinde, der har fået hvisket hemmeligheden ved kortspil, men som nægter at fortælle den videre. Da hun alligevel bliver presset til at gøre det, går det naturligvis galt – både for hende og for den mandlige hovedperson, den unge, begærlige officer Hermann.

Netop denne historie får Liam Scarlett effektivt fortalt i storladne scenebilleder. Det er solodanseren Kizzy Matiakis, der spiller den hvidpudrede, gamle magtkvinde – med edderkoppearme og dræberblik. Hun bevæger sin tynde krop i stormtempo, uden at fortrække en mine.

Den unge solist Andreas Kaas danser ballettens antihelt. Han har en udstråling som en rockstjerne. Hans dans befinder sig hele tiden på grænsen mellem slagsmål og voldtægt; det er ret grænseoverskridende i en klassisk ballet, fordi hans begær ikke er erotisk, men pengegrisk. Til gengæld er hans ansigt lukket og selvdestruktivt indadskuende.

Solisten Jón Axel Fransson spiller hans ufrivillige rival, den godhjertede officer Tomskij, der er forelsket i grevindens plejedatter, Liza. Fransson har et åbent blik og galante manerer, og han danser så renhjertet, at man instinktivt holder af ham.

Alligevel bliver den unge Liza katalysatorfiguren. Når Ida Praetorius står på scenen, kan man ikke slippe hende med øjnene. Hendes smukke dans er så psykologisk gennemsigtig, at det nærmest er rystende, at hun kan udtrykke sig så følelsesrent gennem sin krop. Bare at se hende stå med siden til publikum og stirre henført efter den lokkende Hermann er et skæbnesvangert eventyr i sig selv.

Begær og pistoler

Det voldelige og den højspændte leg med begær og pistoler var ikke fremmed for Pusjkin. Han døde selv bare 37 år gammel i 1837, efter at han blev såret i en duel. Liam Scarlett har ladet sig inspirere meget direkte af Pusjkin. Han har brugt musik af Tjajkovskij. Ikke fra operaen Spar dame fra 1890, men en vellykket collage orkestreret af Martin Yates. Og sådan som Det Kongelige Kapel spiller under dirigenten Vincenzo Milletarì, så er der lige så meget sus over de sitrende violiner og de elegante træblæsere, som der er over dansen. Inde under Jon Morrells dysterflotte scenografi af mure og portrætter, der glider rundt som i en ond, måneskinsflot drøm.

Spar dame vil antagelig glide ind i rækken af elskede helaftensballetter hos Den Kongelige Ballet – mellem John Crankos Onegin og Flemming Flindts Caroline Mathilde. Med sine manderoller et sted mellem arrogance og vanvid – og kvinderoller med oprigtighed og handlekraft. Spar dame er en ballet, der hvisker sin hemmelighed fast i tilskuerens tanker – og i kroppen.

Spar dame. Koreografi: Liam Scarlett. Musik: Pjotr Tjajkovskij. Orkestrering og arrangement: Martin Yates. Scenografi: Jon Morrell. Lys: David Finn. Den Kongelige Ballet og Det Kongelige Kapel. Gamle Scene. Dirigent: Vincenzo Milletarì. Danses også 26. april, 28. april, 3. maj og 19. maj 2018.

• Henrik Brøndum
Henrik Brøndum anbefalede denne artikel