Uhyggelig giftgasdans hos Dansk Danseteater

’Generator’ hos Dansk Danseteater byder på tre interessante værker om mennesker, der udsættes for trusler og overgreb. Det er politisk dans med medfølelse
Overgrebet er voldsomt, men uforklaret med dukkemanipulation og ledninger i Sebastian Kloborgs værk ’Outpost’ for Dansk Danseteater.

Søren Meisner

29. maj 2018

Tre kroppe. Tre spotlights. Tre greb, hvor hænder møder hænder. Det er grundelementerne hos de tre tankevækkende dansetrioer, som Dansk Danseteater præsenterer i sit koreografiske laboratorium Generator. Forestillingen består af tre værker skabt af tre yngre koreografer: Edhem Jesenkovic, Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira. De har hver fået tre dansere at arbejde med. Nogen scenografi er der ikke. Kun en meddigtende lyssætning er med til at skabe rummet rundt om kroppene oppe i den sorte box på Takkelloftet bag Operaen, hvor Dansk Danseteater nu hører til.

Oplevelsen er tankevækkende. Selv om de tre koreografier er meget forskellige, så udtrykker de alle tre situationer mellem mennesker, der står sammen om en ydre trussel. Bevægelserne er danseteknisk krævende. Musklerne bulner, og den ene krop er lækrere end den anden. Alligevel er ingen af koreografierne det mindste erotiske. I disse tre kropsverdener handler alt tilsyneladende om ren overlevelse.

Flettede arme

Edhem Jesenkovics værk Do you like it? er en trio for to mænd og en kvinde, der pisker rundt inde i en lysfirkant – på fælles flugt i frakker og jakker. De er bange, men også stædige. Lige som Jesenkovics Dilemma of Obedience rummer hans nye koreografi stærke elementer af oprørstrang mod undertrykkelse. Her er en stærk længsel efter retfærdighed, udtrykt gennem nervøse blikke og uophørlig vandren til lyden af en dyb og voldsom cello af Hildur Gudnadottir.

Det stærkeste udtryk finder de tre dansere pludselig, da de stiller sig helt tæt med armene flettet. Deres hænder låser dem fast, så de pludselig forvandler sig til én fælles krop med ét fælles ønske. De stirrer ud mod os. De går ned i knæ. Vi kan se frygten i deres øjne, men også deres styrke.

At Jesenkovic så derefter har indlagt speedtalk af den hypersmidige Jessica Lyall er mindre vellykket. Det bliver alt for abstrakt. Dansernes kroppe siger, hvad der skal siges.

Nylonstrømpemasker

Outpost er titlen på værket af Sebastian Kloborg, der efter en dansekarriere som klassisk balletdanser ved både Den Kongelige Ballet og Gauthier Dance i Stuttgart nu arbejder som koreograf rundt om i verden. Egentlig ligger udtrykket i Outpost tæt på pantomimens stiliseringer eller cirkusklovnens overdrevne følelsesunivers. På scenen er i hvert fald tre skikkelser i sære og fantasifulde kitteldragter – karikerede med sære nylonstrømpemasker med påmalede ansigtsudtryk.

Den højeste kvinde – Emily Nicolaou med de vilde balancer – herser rundt med de to andre. I særligt ondskabsfulde øjeblikke åbner hun sin gammeldags kuffert. Her ligger en masse ledninger og en Frankensteins monster-agtig forsøgshætte, som hun tvinger på hovedet af den svageste af de andre. Hvad der egentlig er på spil, er ikke entydigt. Men følelsen af overgreb og dukkemanipulation er tydelig. Og væmmelig.

Hænder for øjnene

Det sidste værk er også det mest voldsomme, nemlig Kejser af Alessandro Sousa Pereira til insisterende klavermusik og sang af Wim Mertens. Her står tre muskuløse mænd i en lyskegle. Det regner tilsyneladende ned over dem med damp, men hurtigt virker det, som om det ikke bare er vand, men gift.

Danserne tager sig til ansigterne. De prøver at beskytte øjnene, vælter rundt og forsøger at trække vejret. Det er ækelt. Først da de finder ud af at kravle ind mellem hinanden og fiksere hinanden i uudgrundelige greb, virker det, som om den ydre fjende kan holdes på afstand.

Eller er der slet ingen giftgas? Er det alt sammen billeder på psykiske angsttilstande, hvor fjenden bor inde i ens egne tanker? Det er ikke sådan til at vide med ordløs dans. Men oplevelsen sætter sig i sanserne – og mærkes også næste morgen. Det er menneskedans, dette her.

Generator: ’Do you like it?’ Koreografi: Edhem Jesenkovic. ’Outpost’. Koreografi: Sebastian Kloborg. ’Kejser’. Koreografi: Alessandro Sousa Pereira. Kostumer: Maria Folkman Ipsen og Signe Isabella Blicher. Lys: Raphael Frisenvænge Solholm. Dramaturgi: Mette Risgård Tranholm og Sosha Teperowska. Dansk Danseteater på Takkelloftet til 2. juni 2018 samt turné

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig