’White Nigger/Black Madonna’ er mindre provokerende end sit rygte – og kedelig

Det er ikke så tit, at publikum udvandrer fra et teaterstykke i Danmark. Vi har ikke rigtig kultur for at give vores æstetiske og politiske overbevisninger til kende – andre steder end i de sociale mediers trygge digitale anonymitet, i hvert fald.
Vi kan snarere forarges over, at andre har stærke holdninger til kunsten, end vi kan forarges over kunsten selv. I den forstand var det altså usædvanligt, at et par spredte stykker i weekenden listede ud fra Christian Lollike og Madame Nielsens allerede meget omtalte forestilling White Nigger/Black Madonna på Lollikes teater Sort/Hvid.
Forhistorien, som ikke er til at komme uden om, er, at de plakater for teaterstykket, der har været ophængt i det københavnske byrum, forestillende stykkets forfatter og eneste rolleindehaver, den hvide forfatter og dramatiker Madame Nielsen, sminket som en sort kvinde, er blevet revet ned.
Ifølge teatret selv er dets Facebook-side desuden blevet lukket flere gange og dets profil på Instagram permanent deaktiveret som følge af brugeranmeldelser om racisme.
Mest læste
Information.dk
Du skal være registreret bruger for at kommentere. Log ind eller opret bruger »