Læsetid: 6 min.

’White Nigger/Black Madonna’ er mindre provokerende end sit rygte – og kedelig

Man kunne få tanken, at debatteatret Sort/Hvid er blevet et bedre mediebureau end teater. Men det giver heller ikke mening at betragte Lollike og Madame Nielsens uspændende 'White Nigger/Black Madonna' isoleret set. For er alt det, der omgiver forestillingen ikke netop del af den form for interaktionsteater, som både Sort/Hvid og Nielsen ellers bedriver?
Madame Nielsen døde som Claus Beck-Nielsen og genopstod som kvinden Madame Nielsen, der har hovedrollen i Sort/Hvids nye opsætning. 

Madame Nielsen døde som Claus Beck-Nielsen og genopstod som kvinden Madame Nielsen, der har hovedrollen i Sort/Hvids nye opsætning. 

Sigrid Nygaard

9. maj 2018

Det er ikke så tit, at publikum udvandrer fra et teaterstykke i Danmark. Vi har ikke rigtig kultur for at give vores æstetiske og politiske overbevisninger til kende – andre steder end i de sociale mediers trygge digitale anonymitet, i hvert fald.

Vi kan snarere forarges over, at andre har stærke holdninger til kunsten, end vi kan forarges over kunsten selv. I den forstand var det altså usædvanligt, at et par spredte stykker i weekenden listede ud fra Christian Lollike og Madame Nielsens allerede meget omtalte forestilling White Nigger/Black Madonna på Lollikes teater Sort/Hvid.

Forhistorien, som ikke er til at komme uden om, er, at de plakater for teaterstykket, der har været ophængt i det københavnske byrum, forestillende stykkets forfatter og eneste rolleindehaver, den hvide forfatter og dramatiker Madame Nielsen, sminket som en sort kvinde, er blevet revet ned.

Ifølge teatret selv er dets Facebook-side desuden blevet lukket flere gange og dets profil på Instagram permanent deaktiveret som følge af brugeranmeldelser om racisme.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu