Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Albert Dupontel gør Pierre Lemaitres bestseller ’Vi ses deroppe’ til et visuelt overdådigt og fortællehektisk drama fra Frankrig efter Første Verdenskrig

Albert Dupontels excentriske drama ’Vi ses deroppe’ er et storladent, fortællehektisk virvar af spektakulære scenerier og kunstfærdige konflikter i Frankrig efter Første Verdenskrig
Man bliver helt paf af munterheden i Albert Duponts krigsdrama, skriver vores anmelder.

Man bliver helt paf af munterheden i Albert Duponts krigsdrama, skriver vores anmelder.

Another World Entertainment

Kultur
15. juni 2018

Albert Dupontels excentriske drama Vi ses deroppe er ikke nemt at kategorisere.

På den ene side er det en alvorlig fortælling med mørke undertoner om enhver krigs mange ofre, smagløs korruption og traumatiske familierelationer.

På den anden er det stort anlagte drama en finurlig fransk fortælling om venskab på trods af alt, som byder på alt fra løbende lune og humørfyldte indslag med kunstfærdige masker til beretninger om fester med champagnepropsnedskydning af afskyede autoriteter, og et kulørt svindlerplot om rigdom, der stammer fra salg af glorificerende monumenter over faldne helte og bureaukrater med behov for at dulme deres samvittighed efter Første Verdenskrig.

Vi ses deroppe er en overvældende omgang, måske fordi filmen bygger på den kendte krimiforfatter Pierre Lemaitres omfattende, prisvindende bog med samme titel. Det føles, som om der er materiale, karakterer og ideer til en tv-serie, men her får vi det hele serveret i et friskt tempo.

Heldigvis smitter filmens visuelle energi og fortælleglæde, som sikrede instruktør, manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver Dupontel en César for bedste instruktion og bedste bearbejdelse, samtidig med at  filmen også vandt for bedste fotografering, scenografi og kostumer.

Traumatiserede venner

Filmen åbner med en frygtindgydende tur i halen på en hund med en vigtig besked til soldaterne på Første Verdenskrigs tragiske slagmarker.

Krigen er nemlig slut, men den melding falder ikke i god jord hos den selvoptagede kaptajn Pradelle (Laurent Lafitte), som derfor alligevel sender to mænd op af skyttegraven – og uset skyder dem i ryggen for at opildne til et sidste slag, der kan give ham prestige og senere økonomisk udbytte.

Soldaten Albert (Dupontel) indser, hvad der foregår, og undgår kun selv at få en kugle for panden, da en eksplosion kaster ham ned i et hul. Kammeraten Édouard – Nahuel Pérez Biscayart fra BPM (Beats Per Minute) – redder hans liv, men får selv ødelagt sit ansigt af en eksplosion. Begge overlever, og deres skæbner er nu forbundne.

Det får vi fortalt af Albert, der som en anden Usual Suspects-fortæller beretter sin version af begivenhederne i en rammefortælling.

Overdådigt, organiseret kaos

Scenerne fra slagmarken er storladne, og filmen fortsætter med at levere spektakulære scenerier og kostumer i det efterfølgende drama, hvor de to veteranvenner kæmper for at overleve i Paris. Édouard nu bag smukt udformede masker, som skjuler hans deforme ansigt og sande identitet.

Det går over stok og sten, mens man nyder Vincent Mathias’ billeder og Christophe Juliens evne til at skabe stemningsfulde overgange med musik. Men frem for alt hænger man på, fordi Dupontel og Biscayart forankrer dramaet i seværdige, sårbare præstationer; Biscayart mest med øjnene, mens Dupontel har hele sit udtryksfulde register til rådighed. Niels Aarestrup har integritet som Édouards far, og Laurent Lafitte (fra bl.a. Elles) er slesk skurk med sit eget helvedeshul i vente.

Filmens to timer byder på en bred vifte af vigtige temaer under det overdådige, organiserede kaos. Man er lettere paf, når lyset tændes. Heldigvis mest på den gode måde.

’Vi ses deroppe’ (’Au revoir là-haut’). Instruktion: Albert Dupontel. Manuskript: Albert Dupontel og Pierre Lemaitre. (Premiere i Dagmar, Grand Teatret og Vester Vov Vov i København, Øst for Paradis i Aarhus, Café Biografen i Odense m.fl.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her