Læsetid: 3 min.

Franchisefortælling

’De magiske børn – Marco Polos Skat’ virker uinteresseret i at være en bog
15. juni 2018

Noget af det mest fantastiske ved en fantasyfortælling er netop det fantastiske. Hvordan det lykkes forfatteren at opbygge et troværdigt fuldkomment usandsynligt univers, som man som læser suges ind i, så siderne næsten vender sig selv. Det kræver tålmodighed og dedikation fra både forfatter og læser.

Tålmodighed er der ikke meget af i Lyngbo og Lyngbos De magiske børn – Marco Polos Skat om pigen Sarah, der bor i Venedig omkring år 1300. Det viser sig, at hun har magiske evner. Og snart dukker en lille gruppe børn op, der også har det. Hurtigt bliver hun en del af deres fællesskab. De fleste er udstødte ligesom hende på grund af deres fantastiske tilbøjeligheder.

Der er dog også en anden grund til, at Sarah er udstødt, og heri ligger bogseriens (der er planlagt yderligere to bøger) potentiale. Hun er jøde og er, med det der er tilbage af hendes familie, flygtet gennem Europa og har fundet frem til handelsbyen Venedig, hvor de normalt er mere interesserede i at tjene gode penge end i, hvor man kommer fra. Det er godt set af forfatterne at bruge den faktiske fortælling om et udstødt folk til en historie om menneskets behov for fællesskab.

Lyngbo & Lyngbo: ’De magiske børn – Marco Polos skat’.

Men bogen kan ikke beslutte sig for om den vil være en historisk roman eller en fantasyfortælling. Den vil nok helst være det første, men tror den skal være det sidste for at fange børnelæserens opmærksomhed. Som forfatterne siger i pressemeddelelsen:

»Vi brænder for, at historisk viden skal være en essentiel del af børns dannelse. Og vi tror på, at den bedste formidling til børn er i øjenhøjde, med lidenskab og humor.«

Her er altså tale om, at litteraturen bliver et dannelsesmiddel smurt ind i et tyndt lag sukker, så den glider nemmere ned. Det er bestemt ikke noget nyt fænomen i børnelitteraturen, men det kan gøres – hvis man endelig vil – mere eller mindre elegant.

Lars-Henrik Olsens serie om Erik Menneskesøn og Bent Hallers Lille Lucifer er i dansk sammenhæng de nok mest vellykkede udgaver af formidling forklædt i fantasyfortælling. De lykkes, fordi de alligevel først og fremmest er interesserede i at være litteratur.

Det virker denne bog uinteresseret i.

Gammeldags opfattelse af børn og voksne

Der hastes igennem introduktionen af universet, nye karakterer og nye plotlinjer, så forfatterne til sidst får travlt med at binde en knude på dem alle sammen. Selv den konkrete tekst er skåret op i små bidder med tre-fem sætninger mellem dobbelte linjeskift. Og de historiske facts formidles på skolemesterfacon. For eksempel får den ældre dreng Giorgio til opgave at holde et lille foredrag om Marco Polo og om hvorfor denne endte i fængsel efter at være vendt hjem til Venedig efter årtiers rejse i Østen.

Giorgio var også et magisk barn engang, men nu er han blevet for gammel. Det er kun børn, der kan være magiske.

»De voksne er alt for kedelige. Helt og aldeles, fuldstændigt og totalt fantasiforladte.«

På den måde skriver bogen sig også ind i den romantiske og noget gammeldags opfattelse af, at det at være barn er at have fantasi, og det at blive voksen er at miste den. Man kan sætte flueben ud for så mange klassiske greb i De magiske børn, at man får på fornemmelsen, at den allerede tænkte på at være en film eller et andet visuelt værk, inden den var en bog: Magi, børnefællesskaber, fantasiforladte voksne, eventyrligt sceneri, et venskab der kan udvikle sig til kærlighed, en gammel by perfekt til parkour og panoramaer. Det er litteratur som franchise.

Sarahs oplevelse af at vokse op som jøde og bære det som et mærke på tøjet på en måde, så det også har arret hendes selvopfattelse og manifesteret sig som et mærke på kinden, kan meget mere end den får lov til i denne fortælling, der vil så meget andet end være en bog. Forhåbentlig får vi mere at høre om det i de næste bøger.

Lyngbo & Lyngbo: ’De magiske børn – Marco Polos skat’, People’s Press, 208 sider, 170 kroner

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu