Det er hårdt nok at være begærsobjekt for begyndere

Realityshowet ’Chasing Cameron’ følger en SoMe-superstjerne Cameron Dallas gennem det ene hav af hvinende teenagepiger efter det andet. Man møder hans venner og økonomiske snusfornuft og ser hans forståelige panikangst over at skylde hundredvis af nye hyperventilerende piger følelsesmæssig tilfredsstillelse hver dag
Netflixserien ’Chasing Cameron’ giver indblik i den verden, hvor man kan leve af at filme og fotografere sit liv og lægge det ud på de sociale medier.

Netflix

8. juni 2018

Det her job findes: At filme og fotografere sig selv dagen lang; lægge klip og billeder ud på sociale medier; modtage opmærksomhed fra millioner af jævnaldrende og rejse rundt for at møde disse fans i et kort øjeblik, der går med kram, kindkys og kærlighedserklæringer – og med at filme og fotografere det, så det kan komme ud på de sociale medier.

Det hedder social media influencer, og den 21-årige hovedperson i realityserien Chasing Cameron er første generation af superstjerner, der lever af at være netop det.

Cameron Dallas gik på gymnasiets sidste klassetrin, da han begyndte at lægge klip, hvor han driver gæk med venner og familie, og billeder, hvor han poserer som en selvbestaltet fotomodel, ud på sociale medier. Hele sin barndom og ungdom havde han været genert, men så blev han grebet af internettets muligheder for selviscenesættelse. Og vips, så havde han pludselig et hav af fans.

Primært jævnaldrende og yngre piger, som i den kønne og fornuftige dreng finder et perfekt uopnåeligt begærsobjekt for begyndere. En, de kan idolisere og sende alle de virtuelle hjerter til, de lyster, uden nogen risiko eller chance for at komme tæt nok på til at blive afvist og skuffet, men hvis liv de alligevel har fornemmelsen af at følge på nærmeste hold. Cameron og hans kolleger optager den plads i bævrende ungpigehjerter, som drengebands før har haft monopol på.

Chasing Cameron følger Cameron Dallas og hans venner (skråstreg ansatte) gennem et hektisk 2016, hvor han forsøger at få Magcon – en sammentrækning af Meet And Greet Convention – på ret køl igen. Magcon er et omrejsende show, hvor SoMe-stjerner hopper rundt til noget musik på en scene, synger lidt og råber de ting, publikum kan lide at høre. At de elsker dem, for nu at tage det mest populære eksempel. Det populære koncept var det første af sin art og blev startet af Bart Bordelon, som fik Cameron med på holdet som sin største stjerne og fungerede som hans selvbestaltede faderfigur.

En vennekreds præget af kontrakter

Første udgave af Magcon gik i opløsning på grund af en strid om penge, men nu er Cameron tilbage som hovedejer med Bart ansat som daglig leder og en række af gamle og nye internetstjerner, der kan tiltrække teenagepiger med rige forældre og pubertære længsler.

Realityserien er dels en introduktion til en ny, særlig form for gøglertilværelse, hvor man kapitaliserer på sit dagligliv og sine venner og hele tiden er på arbejde, fordi de sociale medier skal passes, dels et portræt af en ung mand i en overgangsfase. Cameron er ved at vokse ud af den protegérolle, han har over for Bart, og samtidig har han svært ved at forene venskabet med de andre Magcon-drenge med sit ansvar som hovedejer.

Man ser Cameron og hans venner råbe ind i telefonkameraer. Nogle gange budskaber, andre gange konstateringer af, hvor de er henne, og hvad de laver. Ind i mellem er det tid til bekendelse, både i realityseriens optagelser og i de højdepunkter fra stjernernes internetliv, der bliver vist. En fortæller om sin stedfars død, en anden om sin fængslede mors fravær.

I løbet af den kaotiske Europaturné, som første halvdel af sæsonen går med, begynder Cameron at få anfald af panikangst. Ikke underligt, når man hver dag skylder 400 nye fremmede hyperventilerende piger følelsesmæssig tilfredsstillelse. Efter at han har genvundet selvkontrollen, beskriver han sine angstanfald til kameraet og fansene derude, lige så cool og velovervejet, som når det er Magcons forretningsstrategi, han taler om.

Magcon-holdet omtaler sig selv som en stor familie. Sammenholdet er en del af den vare, de hver dag sælger til deres fans, og det slider på det, at alle både er venner, selvvalgte brødre og hinandens managere på kryds og tværs. De har lidt mange kontrakter med hinanden i det slæng.

Chasing Cameron er derfor meget af tiden et program om samarbejdsvanskeligheder og økonomiske stridigheder i en vildt mærkelig branche, der endnu ikke har udviklet nogen normer. Der er konfliktstof nok, men også en fornemmelse af, at det er det samme skænderi, man ser i hvert afsnit.

Magcon-drengenes forventninger til deres selvopfundne arbejde er både forskellige og hængt op på hinanden. Camerons gamle ven Taylor Caniff bliver ved med at gå i vrede og komme tilbage for pengene. Selv om kameraholdet får lov at være med til meget, får man ikke fornemmelsen af at komme bag om disse de mest kameravante mennesker i verdenshistoriens rutinerede selvfremstilling.

Første sæson af ’Chasing Cameron’ kan ses på Netflix.

Jan Damskier

På sin vis er det godt at dette blive dokumenteret. At sådanne konstant selvoptagede mennesker findes. Men det løber mig alligevel koldt ned ad ryggen. Politik? Omverden? Nej?