Konstrueret spænding

Børns hemmelige verden
22. juni 2018

Sort vand er et gennemgående motiv i Cæcilie Lassens roman Sol stjerne ulykke. Handlingen udspiller sig i nærheden af en lille by med det sigende navn Blackwater. Sproget er enkelt, og når der optræder en metafor eller andet billedsprog, er det typisk en variation over temaet: Noget glitrer »som overfladen på et hav om natten«, nogen føler, at de er på »åbent, oprørt hav« eller at de har et »stort sort hav af tid«. Når de to kvinder, som er romanens hovedpersoner, taler sammen, kan der stå: »Der er et mørke som dybt vand om natten i hendes blik.«

Det er selvfølgelig en traumefortælling som gemmer sig under det mørke vand. Romanen starter, da en bil forulykker en sen nat på highway 70 i Missouri. Der sidder en dansk kvinde bag rattet. En vogn fra et omrejsende cirkus kommer forbi ulykkesstedet, og det er ikke tilfældigt, for det viser sig at Sidsel, som den danske kvinde hedder, længe har ledt efter den mexicanske trapezartist Sheila, som er på turné netop her. Da Sheila senere besøger hende på hospitalet, bliver deres fælles fortid langsomt foldet ud: Der skete noget tyve år tidligere, da kvinderne var 9 år gamle, i et sommerhusområde i Danmark, som de begge har fortrængt.

Forlaget kalder romanen »suspensefuld«, og den er også skåret over en ganske genkendelig skabelon for, hvordan man skaber spænding. De korte kapitler er fortalt af henholdsvis Sheila og Sidsel, så man hele tiden har lige netop for lidt information om hver deres historie, og derfor må læse videre. Undervejs er der lagt små momenter af spænding ind, som når en mystisk besked tikker ind på en telefon: »Det er kun mig og brevsymbolet, jeg trykker på det og venter et sekund, der bliver et århundrede. Og så er det bare mine oplysninger om den sidste måneds forbrug.«

Problemet med denne form for spændingsoptrapning er, at det er for konstrueret. Puslespillets afgørende brikker doseres jævnt ud over romanen, indtil de falder på plads og tegner et samlet billede. Hvorfor ser Sidsel sin far alle vegne? Hvad skete der med Sheilas mand som er sporløst forsvundet? Det er svært at blive rigtigt engageret i disse spørgsmål, fordi man allerede tidligt fornemmer, at de to fortællere selv kender mange af svarene; man skal bare vente på, at de løfter sløret. Først på de sidste 150 sider tager romanen fart, her er der bevægelse og handlingen flytter sig endelig til nogle nye steder, så den faktisk bliver svær at lægge fra sig.

Det bedste ved Sol stjerne ulykke er beskrivelserne af børnene, som løber rundt på cirkuspladsen eller som leger farligt på stranden den skæbnesvangre dag for tyve år siden. Det er alvorlige emner, romanen tager op, om forsømmelse og overgreb, og særligt Sheilas to døtre er meget overbevisende portrætteret. Børnenes hemmelige verdener som de voksne står uden for, på godt og ondt, er det mest spændende ved denne spændingsroman.

Cæcilie Lassen: ’Sol stjerne ulykke’, Rosinante, 384 sider, 250 kroner

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.