Norsk tv-drama rykker og afleverer i flot stil. Efter ’SKAM’ skal du se ’Hjemmebane’

Den norske tv-serie ’Hjemmebane’ bruger dramaerne omkring den første kvindelige træner af et norsk herrefodboldhold til at fortælle om både fodboldkampe, personlige kampe og ligestillingskampe

DR Presse

13. juni 2018

De seneste mange år har DR haft ambitioner om at få liv i noget hverdagsdramatik, som ikke behøver at være oppe på helt så stor en klinge som søndagsdramatikken og kan laves for mindre budgetter. Bankerot var et originalt forsøg på skæv krimikomedie, men krimigenren har det med at snige sig ind overalt. I hvert fald hvis man ikke, som TV 2, satser mere på historiske solskinsbadehoteller eller går i dramedy-retningen med en skolelærer som Rita.

Men hverdagen kan faktisk godt stå på egne skandinaviske ben som stærkt og seværdigt tv-drama, hvis man tager livets både små og store udfordringer alvorligt og finder en spændende arena, hvor mange forskellige karakterer og deres dilemmaer naturligt kan støde sammen. Det er den norske tv-serie Hjemmebane for tiden et strålende eksempel på. Alle ti afsnit kan ses på dr.dk og ligger på befriende vis tilgængelige i et år, så man ikke behøver at stresse over de ellers ofte alt for korte visningsperioder for fiktion på DR’s platform.

Serien har været en succes for NRK1 og vandt priserne for både bedste dramaserie og bedste kvindelige og mandlige hovedrolle, da de norske dramapriser blev uddelt i maj. Og den vandt vel at mærke bl.a. foran SKAM. Forhåbentlig kan Hjemmebane nu ligge i slipstrømmen af SKAM-succesen herhjemme, så endnu et norsk drama får en solid dansk seerskare.

Hele holdets historie

Der er nemlig rigtig meget godt at glæde sig over i Hjemmebane, som fokuserer på Helena Mikkelsen (Ane Dahl Torp), der bliver den første kvindelige træner af det fiktive herrefoldboldhold Varg i den norske eliteserie. Dermed er der fra begyndelsen lagt op til åbenlyse konflikter, for hverken den lokale sponsor, spillerne eller fanbasen havde lige set den udvikling komme.

Vargs præstationer med de forskellige kampe og placeringen i pointtabellerne giver en naturlig fremdrift i sæsonen, men fodboldarenaen bruges også til mere originale fortælleindslag. Et afsnit er f.eks. struktureret omkring en afsluttende straffesparkskonkurrence, hvor vi kommer tæt på hver af spillernes personlige kampe, inden de går frem for at skyde til bolden.

Ane Dahl Torp skaber en troværdig trænerkarakter, og historien tackler de mange indlysende kønskonflikter uden at gøre dem til klicheer. Det er ærligt talt godt gået, og det skyldes bl.a., at serien bruger en del energi på også at følge Helenas teenagedatter (Emma Bones) og en række af holdets spillere. Helena er heller ingen rollemodelengel. Hun kan være mut og besværlig og bestemme sig for at spille beskidt for at vinde. I et afsnit får en spiller ikke besked om, at hans kone føder, for der er efter Helenas vurdering mere brug for ham på banen.

Komplekse karakterrejser

I løbet af sæsonen får serien skabt komplekse relationer mellem karakterer, som normalt ikke ville have meget at sige til hinanden, og der er flere nuancerede karakterrejser. Den erfarne Michael (fodboldspilleren John Carew) har eksempelvis sit at slås med, da han bliver forbigået som træner, får en skade og skal afgøre, om han skal give efter for en forelsket fan eller ej. Den unge Adrian (Axel Bøyum) kæmper med at få styr på de tvangstanker og den angst, som ødelagde en ellers lovende international karriere.

Hjemmebane viser stor kærlighed til hele karaktergalleriet, og samtidig har den et fint portrætteret lokalmiljø med imponerende landskaber omkring banerne, husene og menneskene, som sammen med titelkampsangen giver helheden en særlig stemning. Det vil kun være dejligt, hvis vi får lignende danske bud på velskrevet, velspillet og vedkommende hverdagsdrama med en masse på hjerte til at supplere det efterhånden overvældende udbud af afskårne kropsdele og deprimerede detektiver fra krimiland.

’Hjemmebane/Heimebane’. Skabt af Johan Fasting. Norge. Kan ses på dr.dk.

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.