’Racer and the Jailbird’ lover spænding og romantik, men skifter så spor og havarerer

Michaël R. Roskams ’amour noir’ ’Racer and the Jailbird’ suser af sted med kup og kemi mellem Matthias Schoenaerts og Adèle Exarchopoulos, indtil plottet og romancen kører helt af sporet
Michaël R Roskams ’Racer and The Jailbird’ udvikler sig til en melodramatisk tragedie.

8. juni 2018

Michaël R. Roskams Racer and the Jailbird lader først til at være en af de sjældne, europæiske film, som slipper stilfuldt af sted med at tage velkendte mainstreamtroper fra amerikanske genrefilm og plante dem solidt i den flamske/franske jord.

Opskriften er enkel, men virker tit. Man tager to flotte stjerner fra tidligere art house-hits (Matthias Schoenaerts fra Smagen af rust og ben og Adèle Exarchopoulos fra Adèles liv – Kapitel 1 og 2), sætter dem i adrenalinpumpede miljøer med høj fascinationsværdi og evigt lurende farer (hhv. racerløb for hende og bankkup for ham) og kickstarter så en stormende, spændingsladet forelskelse, som udfordrer begge på deres valg i livet.

Alt filmes lækkert, mens vi suser med rundt i svingene og læner os tilbage med tiltro til, at kontrakten mellem os og filmen er klar. Vi føler os i sikkert selskab, mens historien sætter stadig mere på spil. Men mens vi så sidder der og hygger os med, at europæisk film da også kan levere toptunet action-romantik, bestemmer Roskam sig for at køre filmen i en helt anden, uventet retning.

Pludselig har vi løst billet til en melodramatisk tragedie med fængselsprøvelser, ufrugtbare fertilitetsforløb og dødstruende diagnoser. Med flere utroværdige scener får filmen ødelagt alt det, den ellers effektivt har bygget op, og vi mister interessen for både historien og karaktererne for i stedet at drømme om klassiske kupfilm eller i det mindste en racerrus.

Fart, forelskelse og fald

Det er rigtigt ærgerligt, for Roskam har med debutfilmen Bullhead og den engelsksprogede thriller The Drop tidligere vist, at han godt kan holde fokus fra start til slut. I Racer and the Jailbird får han stærke præstationer fra både Schoenaerts og Exarchopoulos, selv om det godt kan blive lidt trivielt at se på hendes halvåbne mund i længden (tænk på udtrykket fra den danske plakat til Adèles liv, som her skal fungere i en langt bredere vifte af situationer).

Roskams faste fotograf Nicolas Karakatsanis filmer både farten og forelskelsen, så den smitter, og et ambitiøst røveri ved en motorvejsbro er dramatisk forløst.

Men manuskriptet falder fuldstændigt fra hinanden, da det bevæger sig væk fra det effektivt etablerede setup og begynder at dyrke overforklaringer af det enkle plot, underlige elementer som overdrevne hundemetaforer og en flok lyssky albanere. Indtil da har Roskam på fin vis undgået at svælge i unødvendig vold, men volden får på underlig vis også malplaceret plads, inden en hæsblæsende køretur mod en metafysisk (fejl)slutning.

Hellere mere gangsteri

Roskam har skrevet manuskriptet sammen med Noé Debré og Thomas Bidegain, som tidligere bl.a. har skrevet Profeten og Smagen af rust og ben for Jacques Audiard. Racer and the Jailbird har således masser af talent både foran og bagved kameraet, og derfor er det nærmest uforståeligt, at filmen får lov at totalhavarere som en rundtosset romantiker på racerbanen.

Roskam har selv kaldt filmen en ’amour noir’, og det bliver helt sikkert sortsynet til sidst, men uden film noir-kvaliteter. Forhåbentlig finder Roskam bedre materiale næste gang. Umiddelbart lader gangsterverdenen til at passe ham bedre end tudeterritoriet.

’Racer and the Jailbird’ (’Le fidèle’). Instruktion: Michaël R. Roskam. Manuskript: Thomas Bidegain, Noé Debré og Michaël R. Roskam. Belgien/Frankrig/Holland. Premiere i en række biografer landet over