Læsetid: 2 min.

Smertens maler Frida Kahlo

Kom endelig og se den hidtil største udstilling af den mexicanske kunstner – den er lige dér, hvor du har adgang til en computer
Surrealismens superfar André Breton ville have Frida Kahlo til at være surrealist. Alle skulle passe ind i hans formel, men det var Frida Kahlo nu ikke nødvendigvis.

Surrealismens superfar André Breton ville have Frida Kahlo til at være surrealist. Alle skulle passe ind i hans formel, men det var Frida Kahlo nu ikke nødvendigvis.

Ritzau Scanpix

22. juni 2018

Mens kunstpublikummet i London lige nu stimler sammen på Victoria & Albert om malede benproteser, korsetter, sko, kjoler og dragter og andre genstande, der hidrører fra Frida Kahlo (1907-54), så har Google Arts & Culture netop lanceret den største udstilling om den mexicanske kunstner nogensinde.

Navnet på udstillingen er Faces of Frida. Og ja, det er ikke noget vanligt museum, men et museum, man kan besøge lige dér, hvor man har lyst. Det er nemlig en digital samling af Frida Kahlos værker, breve, hendes hjem, arbejdsværelse og have, hendes tøj. Over 30 museer verden over har bidraget til udstillingen, hvis formål er at gøre alle klogere på Frida Kahlo som kunstner og som menneske.

Frida Kahlo var smertens maler. Det er her, korsettet og benproteserne kommer ind i billedet. Som barn blev hun ramt af polio, hvilket gjorde, at hendes ene ben var kortere og tyndere end det andet, og som 18-årig var hun ude for en alvorlig ulykke med bus, hvilket forårsagede vedvarende smerter gennem resten af livet.

Hendes værker handler ofte om det. Tag eksempelvis billedet »The Broken Column« fra 1944, hvor hendes krop er holdt oppe af læderremme rundt om hele overkroppen, der samtidig er gennemstukket af nåle og søm og en antik søjle dér, hvor rygraden burde have været. Billedet er i sig selv en genial genfortolkning af det religiøse motiv med Sankt Sebastian, der gennembores af pile, fordi han ikke vil fornægte sin tro. Samtidig peger billedet på et genkommende træk i Frida Kahlos værker, nemlig at kroppen hviler under det hele, i mange forskellige iscenesættelser.

Surrealismens superfar André Breton ville have Frida Kahlo til at være surrealist. Alle skulle passe ind i hans formel, men det var Frida Kahlo nu ikke nødvendigvis. Hun var med en lidt fed kliché helt sin egen. Hun malede sit eget liv. Hun praktiserede en slags billedkunstnerisk autofiktion, længe før det begreb begyndte at gøre karriere.

Det er der rig mulighed for at gå på opdagelse i på udstillingen. Man bliver i almindelighed klogere på Frida Kahlos liv og kunst, men det bedste er, at man kan nørde igennem og dykke ned i alle mulige tekniske detaljer som motiver, farver, kulturblandinger og som sagt benproteser og korsetter. Det erstatter ikke et besøg på et museum med rigtige billeder, men det er en fantastisk forberedelse til det.

www.artsandculture.google.com/project/frida-kahlo

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Henrik Brøndum
Henrik Brøndum anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu