I wrestlingserien ’GLOW’ kæmper kvinder bogstavelig talt for frigørelse

Også anden sæson af Netflix’ underholdende ’GLOW’, der handler om kvindelige wrestlere i 1980’ernes Los Angeles, er en underholdende skildring af en broget skare kvinders kamp for at blive taget alvorligt
Liberty Belle (Betty Gilpin) er ved at få skovlen under Zoya the Destroyer (Alison Brie) i anden sæson af den underholdende wrestlingserie ’GLOW’.

Netflix

29. juni 2018

»Feminisme har principper, livet har kompromisser,« siger Debbie (herlige Betty Gilpin), en af hovedpersonerne i anden sæson af Netflix’ virkelighedsbaserede GLOW, der handler om kvindelige wrestlere i Los Angeles i 1980’erne. Hendes kollega, Ruth (fænomenale Alison Brie), har haft en dårlig oplevelse med chefen for den tv-station, der sender kvindernes kampe i tv, og Debbie mener, at Ruth burde have givet efter for mandens tilnærmelser i stedet for at flygte. Nu har han nemlig flyttet deres sendetid til midt om natten.

Og det er i høj grad, hvad GLOW også er, ikke mindst anden sæson: En diskussion af kvinders muligheder og rettigheder i en verden og en tid, hvor mændene bestemmer. Den tidligere soapstjerne Debbie er midt i en grim skilsmisse, der til dels er forårsaget af hendes tidligere så gode veninde, Ruth, og de øvrige kvinder, flere af dem arbejdsløse skuespillerinder, som de to optræder sammen med, har alle deres problemer at slås med, når det kommer til at finde sig en plads i verden.