Læsetid: 4 min.

Aldrig har newyorkerne danset så blidt

New York City Ballets gæstespil i Tivoli afslører et kompagni på toppen – på trods af Peter Martins’ turbulente afsked som balletmester. Aldrig har de danset så blidt og feminint
Danserinden Sterling Hyltin danser blidheden og kvindestoltheden frem sammen med de andre suveræne ballerinaer i Balanchines Serenade under New York City Ballets gæstespil i Tivoli.

Danserinden Sterling Hyltin danser blidheden og kvindestoltheden frem sammen med de andre suveræne ballerinaer i Balanchines Serenade under New York City Ballets gæstespil i Tivoli.

Paul Kolnik

20. august 2018

»Ballet is woman,« sagde koreografen George Balanchine. Ballet er kvinde. Det er vidunderligt tydeligt at se under New York City Ballets gæstespil i Tivoli denne uge. For kvinderne stråler. Ikke bare med vild tåspidsteknik og ubesværede piruetter. De smiler også – som om de nyder at danse.

I Balanchines største kvindehyldest, balletten Serenade, bliver det særligt synligt. Jeg kan simpelthen ikke huske, at New York City Ballet har danset denne ballet så blidt og så feminint. Her er ikke bare krystalspidse tåspidser og yndefuld sødme.

Det virker også, som om ballerinaerne danser for hinandens skyld og for deres egen – ikke for at udtrykke et kvindebillede, som mandekoreografen har låst dem fast i. Disse danserinder virker frie og stærke. Suverænt anført af Sterling Hyltin, der funkler som kompagniets Balanchine-ballerina. Bedre bliver det ikke.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jørn Andersen
  • Torben Lindegaard
Jørn Andersen og Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu